המדריך: "השפעה והצלחה - בחיים ובארגון", פרק 3 מתוך 8, פרזנטציה אפקטיבית


04 Apr
04Apr

עקרון מספר 3: פרזנטציה אפקטיבית

העיקרון הקודם המחיש את החשיבות הקיימת בתקשורת בין אישית ואם ביצעת את התרגיל שכתבתי, ודאי גם נוכחת שיש מקום לשיפור בנושאי התקשורת. תופתע לראות עד כמה יישום של כלים שונים יכולים לשפר את מיומנויות התקשורת הבין-אישית שלך, ומיומנויות תקשורת בכלל.

פרזנטציה אפקטיבית - אדם / עובד או מנהל מצליח הוא זה אשר יש ביכולתו להעביר פרזנטציה אפקטיבית שמצליחה להעביר מסר ישיר וברור ובאותה העת יוצרת עניין, ריגוש וטעם של עוד. אבקש להדגיש שפרזנטציה היא בהחלט בדיבור בפני קהל ובהעברת מסרים מול קבוצה או בישיבה, אבל לא פחות גם באינטראקציה בין אישית ובשיחות של 1/1 עם לקוח, עם עמית ובהחלט עם המנהל.

והנה דרך מעניינת לזכור את הדרך להעביר פרזנטציה אפקטיבית: "פינצטה" – ראשי תיבות של פתיחה, יצירתיות, ניסיון, צחוק, טמפרמנט, הנעה. אני ממליץ בחום לקרוא בעיון ולתרגל את הרשום כאן. יישום של הכללים בפרזנטציה אפקטיבית משמעותיים מאוד ביכולת שלך להתקדם ולהשפיע.

כמו ש"פינצטה" היא קטנה אך יסודית, כך בפרזנטציה אפקטיבית, לא צריך ביותר מ-6 חוקים. 6 חוקים קטנים שעושים עבודה גדולה!

פתיחה – מחקרים מוכיחים כי תוך 3-7 שניות בלבד האדם שמולך החליט האם הוא מחובר אליך ומאמין בך. באם הוא ירגיש מתעניין במסרים שלך, שיש בו אמון כלפיך ושהמסרים שלך רלוונטיים אליו, הרי שהוא יהיה בקשב מלא כלפיך, והסבירות שתצליח בשיחה ובהעברת המסרים שלך גדולה יותר. פתיחה מצליחה צריכה לכלול את המרכיבים הבאים:

  1. יצירת חיבור ראשוני בין הקהל לסוג המרצה – הקהל מתוודע לטון הדיבור, לקול, לשפת הגוף, לתנועה שבמרחב של המרצה...בתהליך הזה צריך להתקיים תהליך של חיבור ראשוני, במודלים של מכירה יש שיגדירו את השלב הזה כ"השלב המקרב".
  1. שבירת הסקרנות והקרח - מצד אחד הקהל מקבל את המסר שהמרצה הוא בעל ידע, ניסיון, רזומה, מצד שני הקהל מקבל את המסר שהמרצה בדיוק כמוהם – אוהב לקרוא, לשחק Angry Birds והכי מרגיע אותו בעולם לצפות בשקיעות...
  1. עירור עניין ויצירת חיבור ראשוני לנושא עצמו ("בעקבות הטיול שלי לאפריקה והתוודעותי לאופי המכירות והמסחר בין השבטים, החלטתי ללמוד ביסודיות את עולם המכירות, השיווק והפרסום")...
  1. והמרכיב החשוב ביותר: "מה יוצא לי מזה" – על המאזין או המאזינים לדבריך להיות משוכנעים שאם הם יקשיבו לך, יצא להם מזה משהו חשוב. זכור תמיד להכניס את עצמך לנעליים של מי שמקשיב לך. אם לא תהיה בו הסקרנות והוודאות שיצא לו משהו מעצם ההאזנה לך, הקהל המאזין לך (בין אחד לאלפים) יהיה עסוק בכל דבר אחר, מלבד עצם ההקשבה לך. שאל את עצמך מהן התועלות שיצאו למאזינים לך מעצם ההקשבה לך, והדגש אותן כבר בפתיחה.

יצירתיות –גמישות מחשבתית של המרצה, המשגת רעיונות בדרך מעניינית וכייפית (משחק תפקידים, תרגילי חשיבה) ו'יציאה מהקופסה' (פרזנטציה אפקטיבית במכירה היא לאו דווקא 'מחויטת', 'מכופתרת'  והרצאתית, אפשר לחלק בה שיר ולבקש שהקהל ישיר, באם זה משרת את המטרה).

ניסיון – לא סתם אמרו חכמינו ש'אין חכם כבעל הניסיון'. באם אתה מעוניין בפרזנטציה אפקטיבית, יש להשאיר את ה'תעודות', ה'טייטלים' והשמות המפוצצים מאחורה ולהביא דוגמאות מהשטח, חוויות שעברת, סיפורים שהתרחשו, פתרון בעיות שהתעוררו. הניסיון שלך, יותר מכול- יגרום לפרזנטציה אשר גם ייהנו ממנה וגם יקנו את השירות/המוצר בסופה. טיפ חשוב: הכן מראש שפע דוגמאות רלוונטיות לקהל או למאזינים.

צחוק – מחקרים רפואיים קובעים שהשפעתו של צחוק משחרר נמשכת עד חמישה ימים. חשוב ליצור ולאפשר צחוק. בחקר המכירות הוכח במחקרים שאדם / עובד או מנהל אשר הצליח להצחיק את המאזינים לו, עורר אמון בקרב הלקוח ובכך הגדיל את אחוזי המכירה שלו. הדבר נכון לא רק למכירה, אלא גם אחלוק איתך מניסיוני האישי שבשיחות אישיות בהן עולה הומור (בגבול סביר ומכבד) וחיוכים נוצר קשר טוב יותר!

 טמפרמנט –  שפת גוף 'מדברת' אשר בהלימה עם המסר המילולי, תנועות ידיים רחבות, תנועה במרחב, שתיקות מעת לעת (לפני הדגשת נושא, לפני יצירת ריכוז אצל הקהל), שימוש בקצב דיבור היוצר עניין, בטון דיבור המרתק, בגווני קול הנעימים לאוזן.

הנעה – כשרוצים ליצור פרזנטציה אפקטיבית יש צורך בהנעה לפעולה לאורך כל הפרזנטציה. יוצרים הנעה לפעולה בהדגשת היתרונות של המוצר או השירות, בנתונים מדויקים על השינוי שחל בחברות/ארגונים/אנשים אשר מימשו את מה שאני מציע בשיחה – רעיון, מוצר או גישה.

טיפ מהמדריך:

בסדנת פרזנטציה אפקטיבית אני מביא מצלמת וידאו במעגל סגור, מצלם את העובד או המנהל מציגים את המוצר או הרעיון שלהם ולאחר ההצגה מנתחים יחד את קטע הוידאו. נוכחתי כבר מזמן שהשינוי הטוב ביותר נעשה כאשר העובד או המנהל (או כל אדם) רואה את עצמו וממשב את עצמו. כך, שאם אתה תראה איך אתה נראה כשאתה מציג את המוצר או הרעיון שלך, תוכל להיות מודע ועירני יותר לנקודות החוזק ולנקודות החולשה שלך בהצגת המוצר.

לפיכך, הטיפ החשוב ביותר שלי כאן הוא פשוט לקחת מצלמת וידאו, לצלם את עצמך ולמשב את עצמך. בהתחלה יהיה לך קצת מביך, אולי קצת מוזר – אך לטווח הרחוק תראה שמיומנויות הפרזנטציה האפקטיבית שלך גדלה בצורה משמעותית מאוד. העלות מזערית והתרומה עצומה. קדימה, אקשן!

דגש:

ברשותנו חוברת "מיומנויות פרזנטציה, דיבור בפני קהל ושפת גוף" הכוללת מיומנויות ושפע כלים להעברת מסרים, טיפול בחרדת במה, שיטות ניסוח ועיבוד מסרים באופן משכנע, קולח ומעניין. אם ברצונך להוריד את קובץ החוברת  ניתן להיכנס לעמוד "מאמרים" באתר "משכוכית-ייעוץ והדרכה" וחפש שם: "חוברת: מיומנויות פרזנטציה, דיבור בפני קהל ושפת גוף "

משכוכית - ייעוץ והדרכת מנהלים, חברה מובילה בתחום פיתוח מנהלים בכל הדרגים, סדנאות מנהלים, קורס ניהול, אימון מנהלים וכן, באתר משכוכית חנות למנהלים המציעה למכירה סל מוצרים וכלים להצלחה, ביניהם ערכות הדרכה למנהלים וספרים למנהלים ללימוד מיומנויות ולתרגול עצמי!


קרא/י במאמרים בנושא פרזנטציה אפקטיבית ושפת גוף:

מתויג:  #תקשורת אפקטיבית #פרזנטציה אפקטיבית