אצבע על הדופק:  5 כללים לשיתוף פעולה עסקי לשיווק ומכירת מוצרים


עסקים מחפשים תמיד דרכים חדשות, מקוריות ויצירתיות לשווק את עצמם, כמו גם את השירותים והמוצרים שהם מכירים. לעיתים הם מצליחים לעשות זאת בעצמם. במקרים אחרים, מצליחים פחות. מסיבה זו, ייתכן ומתעורר צורך לפנות למקור חיצוני, על מנת להצליח יותר. במילים אחרות, ייתכן שהמפתח להצלחה טמון בשיתוף פעולה עסקי.

ולמה כל כך חשוב שיתוף פעולה עסקי? מה התועלת הטמונה בו? לעיתים, לבעל העסק יש את הידע המקצועי, אך לא תמיד יש בידיו הכלים המתאימים לשיווק ופרסום, לגיוס לקוחות, ולפעמים, גם לא את המשאבים הכספיים לכך.

שיתוף פעולה עסקי עשוי לתרום להגדלת מחזור העסקאות, להרחבת מעגל הלקוחות ובאופן כללי, לקידום העסק בכיוון הרצוי. אבל, כדי שכל זה אכן יצליח, ישנם מספר כללים על פיהם יש לפעול ואת רובם ניתן לבחון באמצעות בקרת לקוח סמוי מקצועי:

בחירה נכונה

  • ברור וידוע שבחירת השותף העסקי הנכון תקבע במידה רבה את מידת הצלחתה של הפעילות המשותפת. האם שני הצדדים משלימים זה את זה? האם האינטרסים דומים, ולא מנוגדים?
  • לדוגמא: חנות בגדי מעצבים עברה תהליך של מיתוג מחדש. במסגרת תהליך זה, נוצר קשר עם מעצבת תכשיטים. הדבר יצר סינרגיה. מחד גיסא, היקף המכירות בחנות עלה. מאידך גיסא, גם מעצבת התכשיטים הגדילה את הכנסתה. למעשה, החנות הציעה למעצבת דברים שהיתה צריכה: מקום לשווק ולמכור את התכשיטים שלה, אפשרות לחשיפה. המעצבת גם היא תרמה את חלקה בשותפות: בזכות היצירות שלה, החנות הגדילה את החשיפה שלה, וגם זכתה להגדיל את היקף המכירות שלה.

הגדרת מטרות משותפות

  • בבואנו להגדיר את המטרות השותפות, עלינו לשאול את עצמנו את השאלות הבאות:
  • מה אנחנו רוצים להשיג משותפות זו?
  • כיצד השותפות אמורה לקדם אתכם אל עבר המטרה הנכספת (הגדלת מחזור מכירות, חשיפה לקהלי יעד חדשים, הגדלת היקף החשיפה בכלל)?

חשוב לזכור כי הגדרה מדוייקת של המטרות, כמותית ואיכותית, תאפשר מדידה יעילה יותר של הצלחת השותפות!

קביעת לו"ז, תקציב ודרכי פעולה

  • אם מדובר בשותפות עסקית חדשה, חשוב לקבוע מסגרת זמן, שבמהלכה ניתן לקבל אינדיקציה לגבי יעילות והצלחת השותפות. על פי הרוב, 60-90 ימי חסד הם פרק זמן סביר, במקרה כזה.
  • נוסף על כך, יש להקצות משאבים לשם הצלחת הפעילות המשותפת, כגון תקצוב, עובדים ייעודיים לצורך השותפות, בניית תשתית לוגיסטית (לדוגמא: קווי שינוע).
  • דרך טובה לבחון זאת תהיה באמצעות בקרת לקוח סמוי.

יוזמה

  • אל תחכו שהצד השני ינהל את השותפות. היו יוזמים, ודאגו לעשות את כל מה שצריך, מהצד שלכם, כדי לוודא שהשותפות אכן תצליח. בדקו באופן עקבי את תוצאות השותפות בשטח. הסיפור אינו נגמר ביום שנחתם הסכם שותפות. הוא רק מתחיל באותה הנקודה. אין לקפוא על השמרים, ולהניח לצד השני לנהל את העניינים.

דו"ח סיכום

  • בכל סוף פעילות, יש לבחון את הדברים – האם מטרות השותפות הושגו, עד כמה הפעולות שננקטו היו יעילות, או לא-יעילות. מה ניתן לעשות טוב יותר בעתיד, ואילו לקחים יש להפיק. זאת, בכדי שאולי ניתן יהיה להמשיך את השותפות, על בסיס היסודות שכבר הונחו, או להניח את היסודות לשותפויות עתידיות, עם גורמים אחרים.

כמה מילים לסיום

שותפות עסקית אמורה לשרת את שני הצדדים, כך שכל צד יצא נשכר ממנה. הסינרגיה בין שני כוחות שונים טומנת בחובה פוטנציאל לתוצאות מצויינות. הסוד הוא לפעול על פי חמשת כללי הזהב אשר הוצגו במאמר זה, אשר מניעים לכדי פעולה ומעוררים בדיקה עקבית ומתמדת של הצעדים שנעשים לקראת המטרות שהוגדרו, בדיקה מקצועית יכולה וצריכה להיעשות על ידי בקרת לקוח סמוי.