אימון אישי למנהלים - למה להקפיד על שילוב אימון אישי למנהלים בפיתוח מנהלים?

אימון אישי למנהלים - למה להקפיד על שילוב אימון אישי למנהלים בפיתוח מנהלים?

עד לפני עשורים אחדים, מנהלים הגיעו לאן שהגיעו בארגונים בו עבדו בזכות ותק ועבודה קשה. בין המנהלים, היו כאלה שלאו דווקא ניחנו בכושר מנהיגות. האמונה הרווחת באותם ימים היתה שמנהיגות היא תכונה מולדת, ולא כזו שניתן לרכוש ולהתאמן עליה. עברו השנים. העולם השתנה ועדיין משתנה בקצב מהיר: יציבות תעסוקתית, המתבטאת בכך שאדם נמצא במקום מסויים 30-40 שנה, עד הפרישה לגמלאות, כמעט שאינה קיימת. במקום זאת, אנשים מחליפים מקום עבודה אחת למספר שנים. ההשכלה הגבוהה הפכה לאחד הערכים המרכזיים על פיהם נמדדים עובדים. גם הלמידה זוכה למעמד דומה. הווה אומר, שוק העבודה בהווה מעודד את העובדים ללמוד ולהתפתח כל הזמן. זוהי תולדה של השינויים המתמידים בעולם – טכנולוגיה, ידע אקדמי ומחקרי, יחסי אנוש וכו'.

בשל כל הסיבות הללו, נראה שהרף בו מנהלים צריכים לעמוד כיום, הוא גבוה יותר מבעבר, וקרוב לודאי שעוד ימשיך ויעלה במשך הזמן. מצד שני, היום יותר ויותר ברור שגם תכונות כמנהיגות, הן נרכשות וניתן ללמוד אותן. נשאלת השאלה, כיצד? ובכן, לשם כך ישנם אימון אישי, וכן מסלולים או קורסים של פיתוח מנהלים.

מאמר זה יפרט וימחיש את חשיבותו של אימון אישי וכן את חשיבותו של מסלול פיתוח מנהלים, אך בעיקר ימחיש את חשיבות השילוב בין השניים.

אימון אישי: למצוא את עצמי

החיים האישיים והמקצועיים שלנו דומים לים. לעיתים הוא רוגע, ולעיתים הוא סוער והגלים בו גבוהים. אימון אישי נועד לתת מענה בעיקר בתקופות בהן הים סוער, קרי, כאשר אדם חווה תקיעות בחייו האישיים, או המקצועיים. כאשר השינויים רבים ודרמטיים, והוא אינו עומד בקצב. אלו הן התקופות בהן אדם עשוי להרגיש, במובנים מסויימים, שהוא "מאבד את עצמו". תפקידו של אימון אישי הוא להכניס קצת סדר ורגיעה בתוך הסערה. במסגרת אימון אישי, אדם לומד לזהות את נקודות החוזק שלו, לצד נקודות החולשה. לשנות גישה כלפי עצמו וכלפי החיים. לקבל "זריקת" מוטיבציה ואומץ על מנת לממש את השינויים בהם הוא רוצה. כמו כן, תהליך אימון אישי טמון בכך שהוא מאופיין בליווי צמוד של המאמן, ויחד עם זאת, יש בו גם למידה משותפת והדדית. הווה אומר, לא רק שהמתאמן לומד להכיר את עצמו טוב יותר, עובר תהליך של שינוי בהשקפת העולם ובגישה כלפי מה שקורה לו, המאמן גם לומד את המתאמן, וכיצד להגיע אליו ו"לתת דחיפה" בנקודה הנכונה, בזמן הנכון. כתוצאה מכך, ישנו יותר דיוק ומיקוד בתהליך, כך שהדרך אל עבר השגת המטרה מתקצרת, והופכת יעילה יותר. ולמה כל זה חשוב? מכיוון שלמידה משותפת והדדית מעניקה למתאמן את הבטחון, וכך גם הליווי הצמוד. יש בכל אלה יסוד מעצים, והעצמה פירושה ללמד את האדם לקחת אחריות על חייו ועל העשיה שלו, למצוא את עצמו. בהקשר של ניהול, אימון אישי עשוי להתאים במיוחד, משום שניהול הוא תחום שבו הדרכה וליווי נדרשים לאורך כל הדרך. זאת, משום שהעולם משתנה תמיד, ומן הסתם עוד ימשיך להשתנות. הידע יתקדם, ואחת לתקופה, גם מנהל יידרש למיומנויות חדשות, שאולי לא נדרש להן בעבר. שינויים כה תכופים בהחלט עשויים לערער במידה מסויימת את הבטחון, ולכן הדרכה וליווי צמודים באמצעות אימון אישי בהחלט יכולים לחזק את המנהל הפונה לערוץ זה. אדם לומד לאורך כל חייו, הן במישור האישי, והן במישור המקצועי. מנהל, על אחת כמה וכמה, נדרש ללמידה מתמדת, משום שהוא עומד בראש ארגון, או ענף בארגון. רק בזכות הלמידה המתמדת, במיוחד באמצעות אימון אישי, הוא יוכל לשכלל את יכולותיו ולהתגמש לנוכח השינויים החיצוניים, תוך שמירה על בטחון עצמי גבוה.


פיתוח מנהלים: ממנהל טוב למנהל מצויין

כאמור, פיתוח מנהלים נועד לעזור למנהל להתאים את עצמו ולהתגמש לנוכח הסביבה המקצועית והתעסוקתית המשתנה תדיר. במסגרת מסלול פיתוח מנהלים, לומד המנהל להכיר ולבחון את עצמו, את יכולותיו ואת המוטיבציה שלו לתפקיד הניהולי: עד כמה הוא יכול למלא תפקיד זה בהצלחה, וגם כיצד הוא תופס אותו.  נקודה נוספת, אשר תורמת לחשיבותו של מסלול פיתוח מנהלים היא העובדה שרוב התהליך מתרחש במסגרת קבוצתית. כבר נכתב וסופר רבות אודות כוחה של קבוצה. וכי יש עוצמה גדולה יותר מהמראות שחברי הקבוצה מספקים לחבר הפועל בתוכה? במילים אחרות, חברי הקבוצה יכולים לשקף למנהל המשתתף בתהליך את מה שקורה אצלו בצורה הכי אמיתית ועוצמתית. זאת ועוד, הקבוצה מאפשרת הפריה הדדית. בהקשר של פיתוח מנהלים, יש לכך חשיבות גדולה במיוחד, מפני שכל מנהל המשתתף בתהליך זה, יכול ללמוד מחבריו לקבוצה, מנהלים בעצמם – איזו התנהגות היה רוצה לאמץ, כיצד להתנהל מול עובדים, ובכך לעזור לעצמו לשפר את יחסי האנוש שלו, להתנהל נכון יותר מולם וגם עם המשימות ואתגרים העומדים בפניו. הקבוצה היא מסגרת מצויינת בה מנהל יכול לקבל ביקורת בונה, לצד חיזוקים. יש כאן גם מבט לעתיד, היינו, לצור במהלך מסלול פיתוח מנהלים תשתית לפורום שבו יוכל להתייעץ ולקבל חיזוקים, רעיונות והשראה גם אחרי שהקורס יסתיים.

בסיכומו של דבר, בזכות הדברים שקורס, או מסלול פיתוח מנהלים מציע, כל מנהל יכול לשפר את מיומנויותיו,  לרבות היכולת לבטא אותן כלפי חוץ, ובכך להפוך ממנהל "ממוצע", או "טוב", למנהל "מצויין".

אימון אישיקורס ניהול, פיתוח מנהלים ומה שביניהם

לאור האמור לעיל, כל אחד מן הערוצים בפני עצמו, דהיינו, אימון אישי וגם פיתוח מנהלים, יכול להועיל למנהל. יחד עם זאת, חשוב לשלב ביניהם, בכדי להגיע לתוצאות מיטביות. נראה כי אימון אישי מהווה השלמה למסלול פיתוח מנהלים, ולהיפך. זאת, מכיוון שמסגרת של אימון אישי היא פרטנית, ואילו מסלול פיתוח מנהלים הינו קבוצתי. במסגרת הפרטנית, ישנה אפשרות לעבוד על הדברים בקצב אישי, המתאים למנהל המתאמן. ייתכן שגם כאשר נגמר התהליך (בד"כ, אימון אישי מוגבל במספר המפגשים), המנהל יוכל לפנות אל המאמן לצורך התייעצות והכוונה. לעיתים, המנהל, או מי שמועמד לתפקיד ניהולי, מאוד לא בטוח ביכולתו להכנס לתפקיד ולבצע אותו בהצלחה. במקרה כזה, אימון אישי לצד מסלול פיתוח מנהלים יכול להיות יעיל, מכיוון שמדובר בשני תהליכים משלימים: רכישת בטחון עצמי ומיקוד, לצד תרגול הבטחון העצמי בקבוצה, תוך הפריה הדדית יחד עם כל המשתתפים. נוסף על כך, לעיתים, במסגרת אימון אישי, ייתכן שהמנהל ירצה לעבד את מה שעלה במסגרת קבוצת פיתוח מנהלים, ולהיפך.

אז מה היה לנו...?

אימון אישי וקורס פיתוח מנהלים במקביל. עצם החפיפה מאפשרת עיבוד תכנים בשני ערוצים משלימים. הווה אומר, חיזוק בטחון עצמי והעצמה במסגרת אימון אישי, לצד תרגול הבטחון העצמי בקורס פיתוח מנהלים, שבו המנהל מברר את המוטיבציה שלו לתפקיד, ואת תפיסותיו לגביו. העבודה הפרטנית מאפשרת למנהל להתרכז ולהעמיק יותר בשאלות העולות במסגרת פיתוח מנהלים, ואילו השאלות העולות במסגרת קורס פיתוח מנהלים, מקבלות מענה במסגרת אימון אישי. אמנם לקבוצה ישנם יתרונות רבים, כפי שהומחש במאמר זה, אך חסר בה היחס האישי לכל חבר.  זוהי עוד סיבה לכך שחשוב לשלב אימון אישי עם פיתוח מנהלים.

ולסיום, השילוב בין אימון אישי ובין קורס פיתוח מנהלים מוביל לרמת מצויינות גבוהה, מפני שהוא מבטיח למידה ובחינה של הדברים כל הזמן, גם הרבה אחרי שהתהליך נגמר. הפריה הדדית מצד חברי הקבוצה, ודחיפה מצד המאמן האישי בהחלט עושים את העבודה.



קרא/י במאמרים בנושא ייעוץ והדרכה, ניהול ומנהיגות ואימון אישי: