שלושת הרגלי ההצלחה של מנהלים

שלושת הרגלי ההצלחה של מנהלים

מנהלים הם האנשים העומדים בראש כל עסק, או חטיבה מסוימת בארגון. ההבדל בין מנהל לבין שאר העובדים הוא שלמנהל ישנה סמכות לקבל החלטות במסגרת תחום אחריותו. כמובן שישנן דרגות שונות של מנהלים ולכל אחד יש סמכויות אחרות בהתאם למבנה הארגוני. אבל מה שמשותף לכל המנהלים הוא הצורך לנהל צוות ולנהל משימות. אלו למעשה תכונות הניהול החשובות ביותר: לדעת איך לנהל אנשים ולדעת איך לנהל משימות. זה דורש יכולות אישיות גבוהות מאוד של ארגון נכון והנעת אנשים.


יכולת ניהול היא לא דבר שנולדים איתו, יש להתאמן עלייה ובמקרים רבים יש המון לימוד מטעויות. על מנהלים לאמץ הרגלים שונים על מנת לעמוד בהצלחה במשימתם. כל אחד יכול להיות מנהל אם רק ירצה ואם רק ילמד לעשות זאת נכון. להלן 3 הרגלים חשובים של מנהלים:

  1. הצב יעדים – כל מנהל חייב להציב יעדים ברי מדידה לארגון או לצוות העובדים שלו. אם הארגון עוסק במכירות, לא מספיק להגדיר מכירה בתור יעד אלא יש להגדיר יעד מספרי של ממש. אבל זכור כי גם מסע של אלף קילומטרים מורכב מאוסף של צעדים. אם יש יעד מכירות שנתי, מה זה אומר מבחינת יעד המכירות החודשי, השבועי והיומי? אלו הם הצעדים הקטנים שמביאים אותך ליעד. כל הזמן צריך להגדיר יעדים ולא תמיד הם נמדדים בהיקף מכירות. חברת בנייה למשל תוכל להגדיר את היעד לסיום פרויקט עד סוף השנה.
  2. אמן את האנשים הנכונים – כאשר אתה נכנס למשרת ניהול אתה לא יכול לעשות הכול בעצמך. למעשה יש האומרים שמנהל רק צריך למשוך בחוטים ולהפעיל את כולם. אל תצפה שבאופן טבעי יעמוד לרשותך כוח האדם שיעשה את הדברים כפי שאתה מצפה. עלייך לזהות את הכישורים של כל אחד בצוות ולשבץ אותו בתחום שבו הוא יכול להביא את התוצאות הטובות ביותר, אך במקביל עלייך גם לאמן כל אחד מאנשי הצוות לצורת העבודה הנאותה.
  3. היה רגש ורספונסיבי לאחרים – אינטליגנציה רגשית היא אחד הדברים החשובים ביותר של מנהל. עליו להיות רגיש לצרכים של העובדים שלו. על המנהל ללמוד מהם המניעים של העובדים ומה יכול להביא אותם להצלחה. כאשר המנהל מגלה רגישות לצרכים של העובדים הם מרגישים זאת והופכים להיות נאמנים יותר לארגון. יש האומרים זאת כך, כאשר לחברה אכפת מהעובדים – לעובדים אכפת מהחברה. לצורך העניין המנהל הוא מייצג של החברה.

כמובן שניהול הוא הרבה יותר משלושת הטיפים הללו; חלק גדול מתהליך הניהול קשור לניהול זמן וניהול משימות. אלו הם אינם דברים מובנים מאליו; מנהלים רבים וגם עובדים מוצאים את עצמם עובדים שעות עבודה רבות, מגיעים לתוצאות נמוכות, חיים בלחץ מתמיד ורודפים אחרי הזנב של עצמם. 

הספר ״לעשות!״ למנהלים נותן כלים טובים בידיו של המנהל על מנת לנהל נכון את הזמן. המתודות המוצגות במחברת מסייעות לכל אחד להשיג שלושה דברים במקביל: ביצועים אישיים טובים יותר בעבודה, ביצועים טובים יותר ברמה הארגונית ויותר זמן איכות ופנאי עם משפחה וחברים. ניהול נכון כולל הרבה התבוננות עצמית על מנת לנסות להבין האם אנו מנהלים נכון את הזמן, מחברת העבודה ״לעשות!״ היא כלי המאפשר לכל אחד מאיתנו לבחון את הצורה בה הוא מנהל את הזמן.


קרא/י במאמרים בנושא ניהול זמן, ניהול המשימה ותכנית העבודה: