18 May
18May

10 העקרונות לזוגיות בריאה ומעצימה / ד"ר יניב שנהב

כשגרתי באוסטרליה כמה מחבריי שידעו שאני עוסק באימון אישי  ועסקי וביקשו שאסייע להם בעבודה הזוגית שלהם. החלטתי ללוות מספר זוגות, וכדי שיהיה לי מודל בסיסי לעבודה פיתחתי את "10 העקרונות" שעל בסיסם עבדנו וניהלנו את התהליך. 

בנוסף, פיתחתי שאלון / מבחן שיכול היה לתת ציון ראשוני (כמותי ואיכותני) שבדק את המצב המצוי אל מול המצב הרצוי, וסייע לי בתהליך פיתוח החזון והעבודה הזוגית. חשבתי לשתף אתכם במודל שכתבתי אז, ולהציע למי שמעוניין בכך גם לשלוח את המבחן שכתבתי. המודל וקבצים למבחן לפניכם:


עקרון מספר 1 - "עקרון התקשורת הפתוחה והכנה" 

בעיקרון זה אנו בוחנים את היכולת של בני הזוג לשתף זה את זה במחשבות, ברגשות ובצרכים האישיים שלהם בצורה חופשית וכנה. תקשורת פתוחה מאפשרת להבין אחד את השני לעומק, למנוע אי-הבנות ולפתור קונפליקטים ביעילות. ללא תקשורת כנה, קשה לבנות אמון ולהרגיש קרבה אמיתית בזוגיות.


עקרון מספר 2 - "עקרון התמיכה ההדדית"

עיקרון זה מתמקד בנכונות של כל אחד מבני הזוג לתמוך בשאיפות, בחלומות ובמטרות של האחר. תמיכה הדדית מחזקת את תחושת השותפות, מעודדת צמיחה אישית וזוגית, ומבטיחה שכל אחד מרגיש שיש לצידו בן/בת זוג שמאמינים בו ורוצים בטובתו. ללא תמיכה עלולים להיווצר תסכול, קנאה ותחרות הרסנית.


עקרון מספר 3 - "עקרון פתרון הקונפליקטים הבונה"

עיקרון זה בוחן כיצד בני הזוג מתמודדים עם מחלוקות וחילוקי דעות. פתרון קונפליקטים בצורה בונה, מכבדת ומוכוונת פשרה הוא קריטי ליצירת יחסים הרמוניים ויציבים לאורך זמן. כאשר זוג לומד להתמודד עם קונפליקטים בבגרות, הוא יוצא מהם מחוזק ומלוכד יותר. לעומת זאת, קונפליקטים הרסניים עם ויכוחים, האשמות והתקפות פוגעים קשות באיכות הזוגיות.


עקרון מספר 4 - "עקרון שימור הזהות העצמית"

עיקרון זה מדגיש את החשיבות שבשמירה על האינדיבידואליות של כל אחד מבני הזוג. בזוגיות בריאה, לכל אחד יש מרחב אישי לטפח תחומי עניין, חברויות ותחביבים מחוץ למסגרת הזוגית. שימור הזהות העצמית מונע היטמעות מוחלטת בזוגיות ותלות יתר, ומאפשר לכל אחד להמשיך ולהתפתח כאדם שלם. ויתור על הזהות האישית עלול ליצור תחושת חנק, טינה וחוסר סיפוק.


עקרון מספר 5 - "עקרון החברות, ההנאה וההתלהבות"

עיקרון זה שם דגש על האיכויות שהופכות את בני הזוג לחברים טובים מעבר להיותם בני זוג. ככל שיש יותר הנאה משותפת, צחוק, שיתוף בחוויות והתלהבות מדברים יחד - כך גדל הסיכוי שהאהבה הרומנטית תשרוד לאורך שנים. חברות אמיתית בין בני הזוג היא מצע לזוגיות מאושרת ומספקת.


עקרון מספר 6 - "עקרון הקרבה הרגשית והפיזית"

עיקרון זה מתייחס לתחושת הביטחון, האמון והאינטימיות שנוצרת כאשר יש חיבור רגשי עמוק בין בני הזוג, והם מבטאים בעקביות את אהבתם במילים ובמגע פיזי. קרבה רגשית ופיזית בונה את ההתקשרות בין בני הזוג, מספקת את הצרכים הבסיסיים שלהם לאהבה ולהשתייכות, ומחזקת את המחויבות לקשר.


עקרון מספר 7 - "עקרון ההערכה וההכרת התודה"

עיקרון זה עוסק ביכולת של בני הזוג להעריך ולהוקיר את התרומה של כל אחד מהם למערכת היחסים. הבעת תודה והערכה על מאמצים, מחוות אהבה וכל מעשה טוב שהשני עושה עבור הקשר מראה כי ההשקעה שלו לא מובנת מאליה. הערכה מחזקת מוטיבציה להמשיך ולתחזק את הזוגיות, בעוד שהיעדר הערכה עלול לייצר תחושת כפיות טובה ומרירות.


עקרון מספר 8 - "עקרון הצמיחה וההתפתחות המשותפת" 

עיקרון זה מתמקד ברצון של שני בני הזוג ללמוד, להשתפר ולהתקדם יחד לאורך מסע החיים. בזוגיות בריאה, שני הצדדים תומכים זה בהתפתחות האישית של זה, מעודדים ומאתגרים אחד את השני בדרכם להגשמה עצמית. התפתחות משותפת מעשירה את הקשר ושומרת עליו דינמי ורענן גם אחרי שנים רבות.


עקרון מספר 9 - "עקרון החזון והעתיד המשותף"

עיקרון זה בוחן עד כמה בני הזוג רואים את עתידם יחד ופועלים בהתאם. שיתוף חזון, חלומות ותוכניות ארוכות טווח מייצר מטרה על ומחויבות לדרך משותפת. כאשר בני זוג דנים על עתידם ומתכננים אותו כיחידה שלמה, הם מגבירים את תחושת הביטחון ביציבות הזוגיות.


עקרון מספר 10 - "עקרון ההעצמה והפיתוח האישי"

עיקרון זה מדגיש את התפקיד של הזוגיות ככר פורה להעצמה ולפיתוח אישי. כאשר כל אחד מבני הזוג תורם לצמיחה של השני, מאמין ביכולות שלו ומספק לו השראה להיות הגרסה הטובה ביותר של עצמו, שני הצדדים יוצאים נשכרים. תמיכה ועידוד הדדיים מאפשרים לפוטנציאל האישי להתממש במלואו בזכות הקשר.


כל אחד מעשרת העקרונות הללו מייצג נדבך חיוני בבניית זוגיות מיטבית, תומכת ומספקת. ככל שזוגיות מקיימת יותר עקרונות, כך היא נחשבת בריאה ובעלת סיכויי הצלחה גבוהים יותר.


מי שמעוניין לבדוק את מצב הזוגיות שלו בהתאם לעקרונות אלו, מוזמן למלא שאלון מקיף שבניתי בן 50 שאלות. השאלון נותן ציון המשקף את סיכויי ההצלחה של הזוגיות ואת הנקודות הדורשות שיפור. מצורף לינקים לשאלון בקובץ וורד ובטבלת אקסל לחישוב הנקודות והממצאים.

השאלון:

מקרא להערכת התוצאה: 

230-250 נקודות: 

זוגיות אופטימלית, בריאה ומצמיחה מאוד. בני הזוג מדגימים באופן מעורר השראה את 10 העקרונות לזוגיות מוצלחת. הקשר מספק צרכים רגשיים, מעודד צמיחה הדדית ומבוסס על אהבה ושותפות עמוקה.

 190-229 נקודות: 

זוגיות חזקה ויציבה עם בסיס איתן. מרבית מאפייני הזוגיות האפקטיבית מיושמים היטב. ישנם עוד מספר תחומים בהם ניתן להעמיק ולהשתפר, אך באופן כללי מדובר במערכת יחסים בריאה ומספקת.

150-189 נקודות: 

זוגיות עם פוטנציאל ונקודות חוזק לצד אתגרים. חלק מעקרונות הזוגיות האפקטיבית מיושמים, אך יש צורך בחיזוק משמעותי של מספר תחומים מרכזיים. מומלץ לבני הזוג לתת תשומת לב לנושאים הדורשים שיפור ולהשקיע בהם מאמץ מכוון. 

110-149 נקודות: 

זוגיות מאותגרת עם חסרים וקשיים מהותיים. מעט מאפיינים של זוגיות בריאה באים לידי ביטוי. לזוג כדאי לשקול פנייה לעזרה מקצועית כדי לפתח כלים ומיומנויות שיסייעו בהתמודדות עם המכשולים ביחסים ושיפור משמעותי של הקשר. 

50-109 נקודות: 

זוגיות לא מתפקדת עם בעיות רבות וחמורות. קשה לזהות אלמנטים של זוגיות אפקטיבית במערכת יחסים זו. הזוג עומד בפני החלטה משמעותית האם ניתן ורצוי להשקיע בשיקום הקשר, או שמוטב לפרידה. במקרה של החלטה להישאר יחד, יש הכרח בטיפול זוגי מקיף ושינוי יסודי בדפוסי היחסים הנוכחיים.