איך לבחור את חברת הייעוץ הארגוני הטובה ביותר?

איך לבחור את חברת הייעוץ הארגוני הטובה ביותר?

כל מנהל היה רוצה לראות את הארגון שלו מתקדם ונוסק. מתגבר על מכשולים ועומד איתן מול האתגרים שמזמן לנו העולם שלנו, הצועד קדימה בלי הפסקה. מאתגר את המתחרים של הארגון. ברם, לעיתים, המבנה הארגוני, המדיניות הקיימת בו, ובכלל זה, דפוסי העבודה הנהוגים בארגון, עלולים לעצור אותו מלהתקדם ולצמוח. ישנם מקרים בהם יוזמה, יצירתיות – של המנהל באופן אישי, או של סיעור מוחות בו מעורבים עוד מספר עובדים, יכולים לשנות את פני הדברים ולהוביל את הארגון לשגשוג והגשמת החזון שלו. להבדיל, ישנם מקרים בהם יחליט המנהל לפנות אל גורם אובייקטיבי, אשר יסייע לו ולארגון בעצה טובה.

רבות דובר על יתרונותיו של ייעוץ ארגוני: כאמור, נוכחות של אדם חיצוני לארגון, קרי, יועץ ארגוני, אדם בעל ידע ונסיון רבים, אשר רואה את הדברים מנקודת מבט אובייקטיבית, כוללנית יותר, ולכן יכול לספק למנהל, ולארגון כולו, משוב ותשובות אמיתיים באשר למה שניתן וצריך לשנות בארגון, ולאו דווקא מה שהמנהל רוצה לשמוע, אבל קרוב לודאי לא יקדם את הארגון בכיוון הנכון. יתרון נוסף: כל תהליך של ייעוץ ארגוני מותאם ספציפית לצרכי הארגון, ולבעיות עמן הוא מתמודד בנקודת זמן נתונה. כתוצאה מכך, הארגון, והמנהלים שבו, זוכים לפתרונות יעילים ומותאמים יותר לאופי הארגון. היתרון הבולט ביותר הטמון בהעסקת חברת ייעוץ ארגוני, או יועץ ארגוני, קשור אל החברה או האדם עצמו, המגיעים לתת ייעוץ בארגון. כדי לעמוד על היתרונות הללו, יש להבין את זהותו של יועץ ארגוני או חברת ייעוץ ארגוני לעומק. זהו הנושא בו יעסוק מאמר זה. הווה אומר, כיצד עומדים על יתרונותיו של יועץ ארגוני, או חברת ייעוץ ארגוני מהם תבחרו לבקש את השירות. זאת, על מנת לבחור חברת ייעוץ ארגוני אשר תתן את השירות הטוב והמועיל ביותר לארגון שלכם.


אם כן, להלן הנקודות אליהם יש להתייחס בבואכם לבחור יועץ ארגוני, שיעניק לכם את השירות הטוב ביותר:

מומחיות: יועץ ארגוני, או חברת ייעוץ ארגוני, אמורים להחזיק בידע, הבנה  ובנסיון נרחבים ומעמיקים לגבי מגוון תחומים כגון הדרכה, טכנולוגיה, שיווק, ניהול ועוד. זהו הבסיס לכך שהמענה שיינתן על ידי יועץ ארגוני, או חברת ייעוץ ארגוני, יהיה מדוייק מבחינת מתן הבנה וידע למנהל לגביהם, וגם בכדי שהמנהל והארגון יקבלו מענה מתאים מבחינת שינויים הנחוצים לארגון כדי להתאים את עצמם לדרישות השוק המשתנות.

נסיון והמלצות: במקום להסתפק במילה של יועץ ארגוני, שאומר שיש לו נסיון רלוונטי  של עשר שנים בתחום העבודה של הארגון שלכם, פנו אל הלקוחות שעבדו איתו לאורך כל התקופה שצויינה. אל תסתפקו בלקוחות מהתקופה האחרונה. בשלב הבא, עברו על רשימת הלקוחות. בדקו אם הנסיון מול אותם לקוחות הינו בעל ערך ורלוונטיות עבור הארגון שלכם. לדוגמא: אם הארגון הינו חברת היי-טק, יש לוודא שאותו יועץ ארגוני, או חברת ייעוץ ארגוני, יהיו בעלי נסיון ייעוץ לחברות היי-טק.  כמו כן, ניתן לבקש יועץ ארגוני, או חברת ייעוץ ארגוני, להציג לכם סיפורי הצלחה. למרות האתיקה המקצועית, המחייבת יועץ ארגוני לשמור על סודיות ועל פרטיות הלקוחות, הוא יכול להביא סיפורי הצלחה, קרי, דוגמא לתהליך ייעוץ ארגוני שהיה מועיל והניב תוצאות.

נקודות נוספות בהקשר של שני הקריטריונים אשר הוצגו לעיל, הוא להתאים את אופיו של יועץ ארגוני או חברת ייעוץ ארגוני גם למגזר בו פועל הארגון. לדוגמא, אם מדובר בארגון שבו המנהל וגם העובדים הינם חרדים, אזי נבון יהיה לשכור את שירותיו של יועץ ארגוני המשתייך למגזר החרדי אף הוא, או, לחפש בין חברות ייעוץ ארגוני השייכות למגזר זה. חשוב להבין שלכל מגזר יש את התרבות הארגונית הייחודית לו. יועץ ארגוני חייב להתמצא באותה תרבות מסויימת.

להלן קריטריונים או מדדים נוספים לבדיקה בעת בחירת יועץ ארגוני, או בעת בחירה מתוך מספר חברות ייעוץ ארגוני:

יכולות ונסיון ייעוץ: בשנים האחרונות, השוק הולך ומתמלא ביועצים למיניהם. כל מנהל בכיר שפוטר מעבודתו, מציע שירותי ייעוץ. עם כל הכבוד לידע ולנסיון הרבים בתחום העיסוק הספציפי של אותו מנהל לשעבר/יועץ ארגוני להווה, חשוב לבדוק האם הוא באמת יכול לייעץ, להוביל את הארגון אל הדרך הנכונה, ואם יש לו נסיון ייעוץ ארגוני. הידע והנסיון שברשותו אינם ערובה לכך שהוא יכול ויודע לייעץ. כמנהל, היו בידיו הכח והסמכות. כעת, הוא אמור להציע פתרונות ולהתוות דרך. זו לא אמורה להיות אותה הגברת בשינוי אדרת. ברוב המקרים, זו אמורה להיות גברת אחרת. במילים אחרות, יועץ בעל יכולות ונסיון מוכחים.

מבחן היכולות המעשיות: אפשר ואף רצוי לבחון את יכולותיו המעשיות של יועץ ארגוני לפני תחילת העבודה המשותפת. כיצד? אחת הדרכים המוצעות היא להציג בפניו דילמה או אתגר, עמו התמודדתם בהצלחה (אפשר גם כאלה שאיתם ההתמודדות היתה בלתי מוצלחת). לחילופין, הציבו בפניו אתגר שאתם יודעים כיצד להתמודד איתו, ובקשו ממנו שיציע לכך פתרון. לאחר מכן, שאלו את עצמכם את השאלות הבאות:

  • האם הוא הציע את הדרך הנכונה ביותר?
  • האם הוא הציע דרך מקורית או יצירתית יותר?
  • האם הוא מציע את הדרך בה בחרתם (ואולי נכשלתם)?
  • האם הוא נענה לאתגר, או מתחמק בתשובה, בטענה שחסרים לו נתונים? אולי הוא מאשים אתכם בחוסר רצינות, על שאתם בכלל מציבים בפניו שאלה כזאת.

הכרות עם הגישה: לא די בידע, בנסיון וביכולות של יועץ ארגוני. חשוב להכיר את הגישה בה הוא נוקט בעת עבודתו. האם הוא נוקט בגישה של "מה לא בסדר כאן"?, או האם הוא נוקט בגישה של "מאיפה ניתן לגרום לכם לנסוק?" חשוב לבדוק האם אותו יועץ ארגוני, או חברת ייעוץ ארגוני, מתאימים לאופי הארגון ולאופי שלכם, כמנהלים. האם הגישה שלו מתאימה לתרבות הארגונית שלכם ולאוירה בארגון? לעיתים קרובות, יועץ ארגוני שגישתו מתאימה לשלכם, יצליח איתכם הרבה יותר, גם אם רמת הידע שלו פחות גבוהה.

תנו לו לשאול אתכם: כך תוכלו ללמוד הרבה מאוד על אותו יועץ ארגוני שבשירותיו אתם מעוניינים. האם הוא מתעניין רק ביכולת הכלכלית שלכם, או שהוא גם מציג שאלות על החזון, היעדים? האם הוא מתעניין איך ניסיתם להשיג את המטרות שלכם? מהן הציפיות שלכם? בקצרה, עד כמה הוא רוצה לדעת ולעזור באמת, או לחילופין, האם מדובר באדם שבעיקר מחפש את הרווח שבצד העבודה עמכם?

יש תמורה בעד האגרה? מזל טוב! החלטתם לסגור עם חברת ייעוץ ארגוני אחת מבין עשרות החברות שבדקתם. או, שהחלטתם לסגור עם יועץ ארגוני. האמירה "לא תמיד היקר ביותר הוא הטוב ביותר", אינה חלה בהקשר זה. אם יועץ ארגוני מבקש מחיר צנוע, קרוב לודאי שיש לו סיבה: הוא אינו מנוסה דיו, וזקוק ללקוחות כדי לבנות את עצמו ואת הרזומה שלו או, שהתועלות שהוא מציע אינן מצדיקות את המחיר המקובל. יועץ ארגוני אמור להביא ערך ותועלת מרגע תחילת העבודה המשותפת. עדיף לשלם את התעריף המקובל בשוק, ולדעת שהסתברותית, תפיקו ערך מתהליך ייעוץ ארגוני עם אותו יועץ, או אותה חברה, מאשר לשלם חצי מחיר ולהפיק מהתהליך מעט מאוד, אם בכלל.

מאמר זה הציג מספר נקודות בעת בחירת יועץ ארגוני או חברת ייעוץ ארגוני מבין שלל חברות ייעוץ ארגוני הפועלות בשוק, ומגוון היועצים. זכרו שיועץ טוב יכול להביא אתכם רחוק ולעזור לכם להגשים את חלומותיכם ואת החזון שלכם. מכאן, חשיבות הבחירה המוקפדת. בהצלחה!


קרא/י במאמרים בנושא ייעוץ ארגוני או ייעוץ אסטרטגי למנהלים: