איך להעביר מצגת במכללה? או, איך לעשות פרזנטציה אפקטיבית

איך להעביר מצגת במכללה? או, איך לעשות פרזנטציה אפקטיבית

מרצים רבים מטילים על הסטודנטים להכין מצגת לכיתה. לפעמים זוהי שיטת הלימוד ולפעמים זה במסגרת פרויקטים שונים בהם מעורבים הסטודנטים. סביר להניח שכל סטודנט בנקודת זמן זו או אחרת יצטרך להעביר מצגת בפני הכיתה. עבור סטודנטים מסוימים הדבר בא בקלות ועבור אחרים זה קצת מלחיץ. אך גם אם הנושא בא לכם בקלות ואתם מרגישים נוח לדבר בפני קהל, זה עדיין לא אומר שאתם יודעים להציג נכון. אז איך מציגים נכון? או איך לעשות פרזנטציה אפקטיבית

ראשית, בואו נגדיר את המטרה שלכם במצגת בפרזנטציה אפקטיבית. כאשר אתם מעבירים מצגת אתם רוצים להעביר מסר מסוים.  לצורך העניין זה יכול להיות נושא פילוסופי בו אתם מנסים להביא את הקהל למסקנה מסוימת. זוהי המטרה שלכם, אתם רוצים לסיים את המצגת כאשר הקהל ישתכנע שמסקנה מסוימת היא הנכונה. זוהי מטרת העל ועכשיו עליכם למצוא את הדרכים להעביר את המצגת בצורה מנומקת ומשכנעת אשר תביא את הקהל למסקנה שבה אתם מעוניינים.

אחד הכללים הבסיסים במצגת הוא התאמת המצגת לקהל המטרה. כאשר אתם מעבירים מצגת בלימודים, הקהל שלכם הוא לא רק תלמידי הכיתה אלא גם הסגל האקדמי הנוכח במצגת ועליכם לקחת זו בחשבון. הצוות האקדמי רוצה לראות שהנימוקים שלכם בהחלט נכונים, שמאחוריהם ישנו מחקר המגבה את הטיעונים. זוהי אחריותכם האקדמית לבדוק את הטיעונים שלכם ולבסס אותם על מקורות מהימנים. זה נכון לגבי מצגת וכל עבודה אקדמית. שימו לב לשפה שאתם משתמשים ולז׳רגון האקדמי.


כאשר מתככנים מצגת עליכם לעשות תכנית בראשי פרקים הלוקחת בחשבון את כל מה שיכנס למצגת. כמו כן יש לקחת בחשבון את פרק הזמן שעומד לרשותכם. כאשר תכניסו את כל המצגת לתוך מבנה הגיוני תהיה לכך השפעה מכרעת על הצלחת המצגת. לאחר שיש לכם מבנה כללי יהיה לכם קל יותר לבנות את המצגת.  לדוגמה, תוכלו לארגן את המצגת באופן הבא:

  1. הצגת הנושא או שאלת המחקר. ניתן גם להתייחס לחשיבות הנושא.
  2. הסבר על המתודה המדעית לחקר הנושא או שיטת הניסוי.
  3. הצגת התוצאות והמסקנות.
  4. סיכום הנושא.

ניתן להשתמש בעזרים למצגת, מקובל מאוד להשתמש במצגות פאוור פוינט. אם כך הקפידו על מצגות מקצועיות וותרו על אפקטים מיותרים שאינם משרתים את המטרה. השתדלו להשתמש בעזרים כאמצעי המסייע להעברת המצגת ולא להעמיס את כל תוכן המצגת על הפאוור פוינט.

אל תתביישו להתאמן על המצגת בפרזנטציה אפקטיבית, זה מומלץ מאוד. אתם יכולים לעשות זאת לבד או בפני חבר. חשוב להתאמן ולראות שאתם יודעים להציע את הכול בצורה מסודרת ומאורגנת. אתם הרי לא רוצים הפתעות כאשר אתם מול הכיתה. אם תתאמנו מראש זה יעזור לכם להרגיש יותר נינוחים כאשר אתם מציגים במכללה. זו כבר לא תהיה הפעם הראשונה. כמו כן החזרה הגנרלית של המצגת תסייע לכם לוודא שאתם עומדים במסגרת הזמן הנתונה. 

אם עדיין אתם מרגישים שחסרים לכם כלים או שאתם פשוט רוצים להיות מובילים בתחום, הרשו לי להמליץ על חוברת העבודה ״להציג!״. חוברת זו היא בדיוק הכלי שהיה חסר לכם על מנת להבין את ההבדל בין מצגת מקצועית וסוחפת לבין מצגת משעממת ברמה בינונית הגורמת לפיהוקים רבים בקהל. במילים אחרות, מחברת העבודה ״להציג!״ היא המדריך שלכם להעברת מסרים אפקטיבית.