מה כדאי לבדוק לפני שאני מזמין ייעוץ אסטרטגי לעסק?

מה כדאי לבדוק לפני שאני מזמין ייעוץ אסטרטגי לעסק?

כל עסק רוצה לצמוח ולהתקדם, להגדיל את הרווחיות שלו ולהפוך את המוצר שלו למבוקש בשוק הרלוונטי לו. ברם, ללא תכנית פעולה, הפורשת את יעדי העסק, מטרותיו והחזון שלו לאורך תקופה של שלוש שנים, לא ניתן יהיה לעשות זאת. על כל פנים, לא בצורה הנכונה והיעילה ביותר. אותה תכנית פעולה ארוכת טווח הינה תוצר של תהליך ייעוץ אסטרטגי.

כאמור, תהליך זה רלוונטי לכל עסק או ארגון שרוצה להתקדם, ולכן, מן הסתם, כל ארגון או עסק יכול להעזר בתהליך ייעוץ אסטרטגי. יהיו אנשים שיזהו קונוטציה שלילית במושג "ייעוץ אסטרטגי", כלומר, מעין "תכנית הבראה" לארגון שעובר משבר, או חווה סדרה של כשלונות. כן, ארגונים רבים יחפשו ייעוץ אסטרטגי בעיתות משבר. אבל, גם ההיפך הוא הנכון. במילים אחרות, כדאי ורצוי להכנס לתהליך של ייעוץ אסטרטגי דווקא בתקופות בהן הארגון יציב ומשגשג, באופן יחסי. כמו במשך הצרצר והנמלה, יש בצעד כזה הכנה לבאות. לאגור בקיץ את המזון שממנו נאכל כל החורף. או, כמו שכמעט כל אם יהודיה אומרת לילדיה, "צריך לחסוך ליום שחור".

הכל טוב ויפה. אבל האם מנהל ארגון או עסק באמת זקוק לעזרה שמציע יועץ אסטרטגי? האם אינו יכול להוביל את הארגון לשגשוג ולשינויים מבורכים גם ללא עזרה חיצונית? ייתכן שכן. אחרי ככלות הכל, גם הקוסם מארץ עוץ לא היה באמת קוסם. כל הסיפור מעביר מסר על היכולות הפנימיות הטבועות באדם, אותן עליו לגלות. אפשר לומר שזה האידאל. כלומר, שהאדם העומד בראש הארגון ירתום את הכפופים לו, ויעבור את התהליך איתם, בתוך הארגון, ללא עזרה מבחוץ. במחשבה שניה, האם לא כדאי לתת את הבמה לאיש מקצוע מנוסה, שיכול לתת נקודת מבט אובייקטיבית, מפני שהוא מגיע מבחוץ?

מי שהחליט לבחור להעזר באדם מן החוץ, קרי, יועץ אסטרטגי, צריך לבדוק מספר נקודות, אשר יפורטו במאמר זה.

להלן הנקודות החשובות אותן יש לבדוק בעת בחירת יועץ אסטרטגי, או חברתייעוץ אסטרטגי. אפשר בהחלט לומר שכיום, השוק מוצף: ישנן חברות ייעוץ אסטרטגי רבות, בעלי תפקידים בכירים רבים שעוזבים את מקום העבודה שלו, או מפוטרים, פונים לקריירה של ייעוץ אסטרטגי. אך האם כולם בעלי ידע מתאים? האם יש בידיהם הנסיון הרלוונטי? האם הם יוכלו ללוות את הארגון שלכם אל הגשמת המטרות והחזון שלו? בשל השאלות הללו, שודאי עולות אצל כל מנהל שמבקש ייעוץ אסטרטגי, חשוב לבחון את הדברים לפני שמזמינים ייעוץ אסטרטגי: האם צריך ייעוץ אסטרטגי? אם כן, מדוע? מי האדם שילווה את הארגון בתהליך זה, ולמה צריך לשים לב כאשר בוחרים ייעוץ אסטרטגי, בין שיינתן על ידי אדם פרטי ובין שיינתן על ידי חברת ייעוץ אסטרטגי.

אם כך, הנקודה הראשונה שאליה יש לשים לב בעת בחירת יועץ אסטרטגי רלוונטית כאשר מדובר על חברת ייעוץ אסטרטגי, והיא: זיהוי אנשי המפתח שילוו את הארגון שלכם בתהליך. אל תהססו לבקש קורות חיים של הצוות שמועמד ללוות אתכם. מכיוון שפרויקטים של ייעוץ אסטרטגי נמשכים בדרך כלל בין שנה לשנתיים, יועץ אסטרטגי ששרד את פרק הזמן הזה במסגרת חברת ייעוץ אסטרטגי, הוא קרוב לודאי בעל נסיון ואיכותי. פרט לכך, כמו בתחומים מקצועיים אחרים, גם בתחום של יעוץ אסטרטגי, ההכרות האישית עם יועץ אסטרטגי כזה או אחר משחקת כאן תפקיד. במילים אחרות, לא עדיף לשכור את שירותיו של אדם שאתם מכירים וסומכים עליו? לחילופין, ייתכן כי עמיתיכם מכירים יועץ אסטרטגי שהם סומכים עליו. על פי הרוב, אנו נוטים לסמוך על חברים או עמיתים. ברם, לא די בהכרות אישית, או בקריאת קורות חיים של כמה יועצים אסטרטגיים פוטנציאליים. המרכיב החשוב באמת כאן, הוא, החיבור שיש לכם עם אותו יועץ אסטרטגי, כאשר אתם נפגשים פנים אל פנים. האם אתם מתחברים אל הגישה שלו, האם נבנית תקשורת פתוחה ובונה? האם אתם מרגישים שכדאי להקשיב לאדם העומד מולכם? זוהי נקודה חשובה ביותר. אולי זו הנקודה החשובה ביותר בסוגיית בחירת יועץ אסטרטגי. ראשית כל, אותו אדם אמור ללוות אתכם שנה או שנתיים. שנית כל, אותו אדם אמור לסייע לכם בבניית תכנית פעולה. כמי שעומדים בראשו של ארגון, אתם אמורים להבין את הרעיונות שהוא יביא אלך שולחנכם ולהתחבר אליכם. איך תעשו זאת, אם לא יהיו חיבור ותקשורת בונים, פוריים ומפרים? נקודות נוספות אותן יש לבחון בעת בחירת יועץ אסטרטגי, בין אם יועץ פרטי ובין אם נציג מטעם חברת ייעוץ אסטרטגי, הן:

  • האם יש לו חשיבה יצירתית?
  • האם הוא בעל נסיון בעבודה עם חברות גדולות ובינלאומיות? ביישום שיטות בינלאומיות?
  • האם הוא מסוגל להתמודד עם שינויים ולהוביל אותם?
  • האם יש לו ידע נרחב במגוון תחומים?
  • האם הוא מכיר לעומק את תחום העיסוק של הארגון שלכם? את הפרקטיקה?

כמו כן, חשוב לא פחות שאותו יועץ אסטרטגי שאתם בוחנים התקשרות עמו, ינקוט בגישה של "מלווה" או, "מכוון". אחרי ככלות הכל, הרבה יותר נעים לעבוד עם מישהו שפונה אלינו "בגובה העיניים", ומתנהג כשותף לדרך, מאשר עם מישהו שנוקט בגישה פטרוניסטית, וסבור כי הוא יודע הכל טוב יותר מכם.  פרט לכך, אפשר ואפילו רצוי לבדוק עם יעוץ אסטרטגי פוטנציאלי מהו היקף העבודה החודשי שלו. אם יש לו פחות לקוחות, זה יכול להיות סימן טוב דווקא. פירושו של דבר הוא, שהוא יהיה פנוי יותר להשקיע בכם את כל משאביו המקצועיים.

נקודה נוספת היא הכסף. במילים אחרות, "כמה זה עולה לי?" באופן טבעי, הייתם רוצים לשלם כמה שפחות. ברם, מחיר מוזל לא תמיד מעיד על אטרקטיביות של עסקה. על כל פנים, לא במקרה של בחירת יועץ ארגוני, או חברת ייעוץ ארגוני. שימו לב: אם יועץ ארגוני מציע מחיר מוזל, למשל, 300 ש"ח לשעת ייעוץ, הרמת גבה היא בהחלט במקומה. במילים אחרות, יש לו סיבה לבקש מחיר כה נמוך: אולי הוא חסר נסיון וצריך להעשיר את הרזומה שלו, אולי הוא חסר בטחון לגבי היכולות שלו. המחיר השעתי הממוצע של ייעוץ אסטרטגי נע בין 500-600 ש"ח. מוטב לשלם מחיר כזה, ולהיות בטוחים שתקבלו את מלוא התמורה לכספכם, בדמות יועץ אסטרטגי בעל נסיון ואיכויות, בעל ידע ומומחיות מתאימים, שיוביל אתכם בדרך הנכונה אל המטרות ואל החזון שלכם.

לסיכום, אלו היו הנקודות העיקריות אותן יש לבדוק בעת בחירת יועץ אסטרטגי, או חברת ייעוץ אסטרטגי שעמם תעבדו. נראה שהכל כבר נאמר והוסבר באשר לחשיבותן. חלק מהנקודות יכולות להמדד באופן אובייקטיבי, וחלק לא. בשל כך, חשוב להבין שאין תשובה אחת נכונה. יועץ ארגוני אחד יכול להתאים מאוד לחברה אחת, אבל להתאים פחות, או בכלל לא, לחברה אחרת. לעיתים הדבר אינו קשור לנסיון, אלא דווקא להיבט הבינאישי, אשר עשוי בהחלט להכריע את הכף בבחירה. בהחלט ייתכן מצב שבו תפגשו יועץ אסטרטגי בעל ידע ונסיון עשירים, אבל הדינמיקה הבינאישית פחות תזרום. ולעומת זאת, יכול להיות שתפגשו יועץ אסטרטגי פוטנציאלי שהוא פחות ותיק בתחום, פחות מנוסה, אבל דווקא איתו, הדינמיקה תהיה טובה ומועילה לכל הצדדים. אז מה כאן נכון? בסופו של דבר, השחור והלבן מיטשטשים גם כאן, ומי שיקבע את הדיוק בגוון, מבין כל גוני האפור הוא אתם, המנהלים.



קרא/י במאמרים בנושא ייעוץ ארגוני או ייעוץ אסטרטגי למנהלים:

קרא/י במאמרים בנושא פיתוח מנהלים או קורס ניהול: