למה לי אימון אישי?


למה לי אימון אישי?

האדם הוא יצור אשר שואף ליציבות בדרך כלל. הדבר מובן, משום שהחיים מלאים בהתרחשויות. ישנן תקופות בהן אנחנו נמצאים ב"עליה": מצב הרוח הכללי טוב, אנחנו משגשגים בעבודה, הזוגיות פורחת וכך גם היחסים שלנו עם אנשים אחרים בחיינו. להבדיל, ישנן תקופות בהן הדברים נראים אחרת, בדיוק ההיפך, כלומר, אנחנו ב"ירידה". הדברים אינם מסתדרים לנו כפי שהיינו רוצים. לפעמים, בתקופות כאלה אנחנו מרגישים שאנחנו נכשלים יותר משאנחנו מצליחים, ולא חשוב באיזה תחום. אף על פי שרבים מאיתנו יחוו תקופות כאלה כבלתי נעימות, האמת היא שאין מקום לדאגה. בחיים, הכל זמני. גם תקופות פחות טובות יגיעו לסיומן. זאת ועוד, עצם התנודות הללו בחיים תורמות לאיזון הכללי שלנו, כאנשים. מה היה קורה אילו היינו חווים כל הזמן דברים חיוביים, או לחילופין, היינו נאלצים להתנסות בדברים שליליים יום אחרי יום?

חשוב לציין כי גם תקופות בהן נדמה שאנחנו בנסיגה, תורמות להתקדמות שלנו בחיים, לצמיחה. גם לטוב וגם לרע יש תפקיד בחיים שלנו. כל מה שקורה לנו בחיים, נועד לקרות. הבעיה מתחילה כאשר אנחנו מגיעים למצב של "תקיעות". במילים אחרות, כאשר אנחנו מרגישים שהקושי לא נפסק, ושלא נראה שייפסק בזמן הקרוב. כאשר אנחנו מגיעים לצומת דרכים בתחום מסויים בחיים (קריירה, זוגיות, יחסים בינאישיים ועוד), ויודעים שעלינו לקבל החלטה, ולא יודעים איך, או שמרגישים שאנחנו חייבים לעשות שינוי בחיים, אבל חסרים לנו האומץ לעשות את הצעד, ואולי גם אין לנו כלים.  במקרים כאלה, אימון אישי , או קואוצ'ינג,יכול לתת לנו את המענה אותו אנחנו מבקשים. נשאלת השאלה, מהו אותו אימון אישי, וכיצד הוא יכול לעזור לנו להשתחרר ממצב של "תקיעות" לעשות שינויים ובאופן כללי, לשפר את איכות החיים שלנו?

בכדי לענות על שאלה זו, יש להגדיר תחילה מהו אימון אישי. אם כן, זהו תהליך שבו הלקוח, הנקרא גם "מתאמן", מקבל סיוע, הכוונה ותמיכה על מנת להגשים מטרות אישיות ולקדם צמיחה אישית. המתאמן הוא זה שבוחר את התחומים בו הוא רוצה להגשים מטרות ולצמוח. יש לציין כי אימון אישי נקרא גם קואוצ'ינג.

כאמור, קואוצ'ינג יכול לספק את הפתרונות למצבים בהם אנו מרגישים "תקועים" ולא יודעים מה הצעד הבא שעלינו לעשות, ואף להביא ל"פריצת דרך". כיצד תהליך של קואוצ'ינג אכן יביא אותנו לפריצת דרך, ואיך הוא יכול לעזור לנו לעשות את השינוי המתבקש, מבחינתנו? להלן שלוש דרכים באמצעותן אימון אישי מסייע לפונים אליו לחולל שינוי בחייהם, בין אם מדובר בשינוי גורף, ובין אם בתחום אחד, או שניים:

  • זיהוי והעצמת משאבים: המילה "משאבים" מתייחסת אל יכולות אישיות, קרי, כישורים וכשרונות, תכונות אישיות דברים, או אנשים שישנם בחיינו, ויכולים לסייע לנו להתקדםכלומר כל אותם כוחות חיצוניים ופנימיים שיכולים לעזור לנו בתהליך שבסופו של דבר יוביל אותנו אל המטרה האישית הנכספת.

דוגמא:

אדם שפוטר מעבודתו, פתאום מאבד את המסגרת שליוותה אותו שנים רבות. אימון אישי יכול ללוות אותו בבדיקה לגבי אילו משאבים בכל זאת מונחים בידיו כדי לעבור את תקופת האבטלה בשלום, ולהביא אותה אל סיומה המוצלח (מציאת עבודה חדשה), וכיצד הופכים את ה"זמן" ל"הזדמנות"? כיצד מנתבים את המצב החדש, המבלבל והקשה הזה, לאפיקים מועילים וחיוביים?

זיהוי וחיזוק נקודות החולשה: ראשית, לא בכדי נאמר שזיהוי הבעיה מהווה את מחצית הדרך אל הפתרון. כאשר אדם מזהה והופך מודע לנקודות בהן הוא יותר חלש – פחות מצליח, פחות יודע ומיומן, יהיה לו קל יותר לחזק אותן. בהקשר זה, קואוצ'ינג נמשל לאימון הגופני שאנו עושים בחדר הכושר. מדובר, בפשטות, בחיזוק השרירים שהם יותר חלשים. ניקח, שוב,  כדוגמא אדם שפוטר מעבודתו. נניח כי החליט לעבור תהליך אימון אישי (Coaching), וכבר בתחילתו, התברר כי אותו אדם אינו יודע, או מתקשה, לבקש עזרה מהסובבים אותו. מכיוון שעזרה מאחרים עשויה לקדם אותנו אל עבר מציאת עבודה, בהחלט סביר להניח שהמאמן האישי יעבוד עם אותו אדם על פיתוח מיומנות זו: לבקש מחברים או מכרים לברר ולהתעניין לגבי משרות מעניינות שמתפנות, ארגונים שמחפשים עובדים, להעביר את קורות החיים שלנו, או אפילו לעזור לנו "לשפץ" ולשדרג אותם.

שינוי גישה וחשיבה: פעמים רבות, אנשים חיים בפשרה, משום שאינם מאמינים שיוכלו להגשים את חלומותיהם: למצוא משרה נחשקת, להרוויח יותר כסף, למצוא זוגיות. קואוצ'ינג הוא למעשה מסע, שבסופו אדם יצא עם כלים ועם ידע שיאפשרו לו להגשים רצונות, שאיפות וחלומות. כמו כל מסע, המהות של אימון אישי הוא הכרות, בעיקר של המתאמן את עצמו, אבל גם המאמן האישי לומד להכיר את המתאמן. במהלך מסע ההכרות הזה, עולות הפרדיגמות, שהן האמונות המנחות אותנו, או המשקפיים דרכן אנחנו מתבוננים על העולם. תהליך של קואוצ'ינג מאפשר לנו לבחון מחדש את אותן אמונות, שקרוב לודאי לא קידמו אותנו עד היום. להלן דוגמאות לכמה אמונות כאלה:

  • "להיות עצמאי זה לא בשבילי"
  • "אני חייב למצוא עבודה נחשקת"
  • "אין לי סיכוי למצוא אהבה/להצליח ב [השלימו לפי נטיות לבכם או מצבכם הנוכחי]

פרט להעלאת פרדיגמות, או אמונות שגויות אל המודע, קואוצ'ינג נועד לבחון את האמונות הללו, דהיינו, לשאול שאלות, לאתגר אותן. לשאול: "מי אמר שזה נכון?", "מאיפה האמונה הזו הגיעה אל החיים שלנו?" השלב הבא,  לאחר שמצאנו תשובות לשאלות הללו, ובחנו את האמונות הללו מחדש, הוא הבחירה מחדש – לראות את העולם מבעד למשקפיים אחרים, לאמץ אמונות אחרות. חלק זה של תהליך אימון אישי מוביל לשאלה, מה נדרש מאיתנו כדי להשיג את המטרות החדשות שלנו? כיצד עלינו לפעול מהיום והלאה? על סמך התשובות שלנו לעצמנו, נבנה תכנית פעולה עם המאמן האישי, שתגדיר את אבני הדרך שעלינו לעבור בדרך אל המטרה, או המטרות, שתכיל משימות שעלינו להשלים, ומסגרת זמן.


בסיכומו של דבר, קואוצ'ינג הוא תהליך ארוך, ולעיתים לא פשוט, משום שגם אם אדם מאוד רוצה שינוי, ומבין שהוא זקוק לו, וש"ככה אי אפשר להמשיך יותר", באופן טבעי, עולים הרבה חששות לנוכח השינוי הצפוי. ישנם מקרים שבהם הפרדיגמות שהוטמעו בנו לפני זמן רב, הוטמעו כה חזק, עד כדי קושי אדיר להשתחרר מהן. יחד עם זאת, מדובר בתהליך מרתק, שהוא גם ממוקד וקצר מועד. טיפול פסיכולוגי יכול להציע לנו התבוננות פנימה על הפחדים והכעסים שלנו, על חוויות עבר. ישנם אנשים שימצאו כי טיפול כזה עונה לצרכיהם. אימון אישי, להבדיל, מציע מיקוד וגישה משימתית: לב-לבו של קואוצ'ינג הוא להבין איך השתרשה אמונה שגויה, ואז למצוא לה חלופה, תוך גישה משימתית, העצמת הנקודות בהן המתאמן חזק, ואימון ה"שרירים" החלשים יותר, ללמוד איך להפעיל אותם, כדי להשיג את מה שאנחנו רוצים. כמו כן, אימון אישיכרוך במתן כלים מעשיים אשר יבהירו למתאמן כיצד עליו לפעול כדי להגשים הן את המטרה הספציפית שלשמה החל בתהליך, והן מטרות אחרות אשר ירצה להגשים בעתיד.  המאמן האישי יניע את המתאמן לכלל פעולה, וידריך אותו בסלילת דרכו החדשה, אליה ייקח את הכלים החדשים שרכש, כלים מתאימים ומדוייקים יותר, הן ליישום מיידי והן ליישום עתידי.

חנות למנהלים:

ליצירת קשר עם חברת משכוכית ייעוץ והדרכה למנהלים אנא לחץ/י כאן, או צלצלי/י עכשיו: 072-2500344

משכוכית - ייעוץ והדרכת מנהלים, חברה מובילה בתחום פיתוח מנהלים בכל הדרגים, סדנאות מנהלים, קורס ניהול, אימון מנהלים וכן, באתר משכוכית חנות למנהלים המציעה למכירה סל מוצרים וכלים להצלחה, ביניהם ערכות הדרכה למנהלים וספרים למנהלים ללימוד מיומנויות ולתרגול עצמי!


קרא/י במאמרים בנושא אימון מנהלים: