מפתחות להצלחה בתחום אימון אישי למנהלים


מפתחות להצלחה בתחום אימון אישי למנהלים

פעם, לפני שנים רבות, האמינו שמנהיגות הינה אחד מאותם הדברים שאי אפשר ללמוד בהתכתבות. כיום, ידוע שכמעט כל אחד יכול לרכוש כלים אשר יהפכו אותו למנהיג. אמנם לא כולם נולדים עם כושר מנהיגות, אבל אם בעבר ההנחה היתה שמי שלא נולד מנהיג, לא יוכל ללמד, הרי שכיום ידוע שמנהיגות הינה תכונה נרכשת. מנהלים, בהגדרתם, הם מנהיגים. בין אם הם עומדים בראש ארגון, ובין אם הם עומדים בראש מחלקה, או צוות בתוך הארגון. כאמור, גם אם מנהל פלוני לא נולד עם אופי של מנהיג, הרי שבעזרת ההכשרה וההכוונה המתאימות, הוא יוכל להשביח את היכולות שלו.

צריך גם לזכור שבעבר, אנשים הפכו למנהלים בזכות ותק בארגון בו עבדו, וניסיון שהביא אותם עד הנקודה שבה ניתנה להם אחריות גדולה יותר מבעבר. שוק העבודה היה יציב הרבה יותר. נראה שמנהלים לפני ארבעה, או חמישה עשורים, היו צריכים להשקיע הרבה פחות כדי לשמור על מעמדם, תפקידם ועל מיצוב הארגון שלהם. בעשורים האחרונים, חל שינוי אדיר במצב שוק העבודה, ונראה שעדיין ממשיכים להתחולל בו שינויים: התחרות בין חברות הולכת וגדלה כל הזמן, עובדים נדרשים לרמת השכלה גבוהה יותר. כלומר, אם לפני ארבעים, או חמישים שנה, אדם יכול היה להסתפק בהשכלה תיכונית, הרי שמזמן לזמן, רף הדרישות עלה, ועדיין ממשיך לעלות: תחילה, מועמדים לעבודה נדרשו להיות בעלי תעודת בגרות. כעבור מספר שנים, כבר לא היה די בכך, ועובדים נדרשו להשלים תואר ראשון בכדי להתקבל לעבודה. למעשה, זהו סימן לכך שגם הידע הנדרש לביצוע כל עבודה שהיא, דינמי ועובר שינויים תכופים, גדל ומתרחב. קצת מלחיץ, לא? בכנות, תמונת המציאות בשוק העבודה ובסביבה הארגונית בימים אלה יכולה להלחיץ, משום שהיא דורשת יכולות גבוהות יותר מבעבר, מידה רבה יותר של גמישות.

לשם כך, קיימים קורסי מנהלים ותכניות פיתוח מנהלים: כדי להפוך מנהל טוב למנהל מצויין, שמתאים את עצמו אל השינויים בתוך הארגון ובסביבתו.

אם כך, במה כרוך פיתוח מנהלים?

ראשית, תכניות פיתוח מנהלים רבות כוללות חלק של אימון אישי. בחלק זה, המנהל מברר עם עצמו את המוטיבציה שלו לתפקיד שהוא ממלא, וכן את האופן שבו הוא תופס את תפקידו. בנקודה זו, חשוב לציין כי אימון אישי לא בהכרח להיות חייב להיות מעוגן בהקשר של קורס ניהול כזה או אחר. אדרבא, בעידן הזה, אימון אישי למנהלים הפך לעניין יומיומי. זאת, מאחר שמנהל מתמודד עם סוגיות ואתגרים רבים במהלך יום עבודה ממוצע: יחסי אנוש – הן יחסיו עם העובדים שלו, והן היחסים בתוך הצוות, יעדים שיש לעמוד בהם, ומעל הכל, הצורך לבצע את עבודתם על הצד הטוב ביותר, בכל ההיבטים של התפקיד. לפיכך, חשוב הליווי הזה שמוצע על ידי קורס ניהול, או אימון אישי. הוא נועד ללטש את היכולות ואת הכלים הקיימים, וגם להקנות כלים חדשים. הוא מסייע הן בשיפור התפקוד של המנהל, ובסופו של דבר, תורם לקידום הארגון ולשיפור הביצועים בו. קורס ניהול כולל גם את שני ההיבטים הבאים:

ההיבט הקבוצתי: למידה משותפת, המאפשרת העצמה ומשוב הדדיים, חשיפה לסגנונות ניהול שונים ובניית תשתית לשיח ניהולי בעתיד, אשר יאפשר למשתתפי הקורס הפריה הדדית באופן שוטף.

ההיבט הארגוני: מתן כלים מעשיים, אשר מותאמים באופן מלא למציאות הקיימת בארגון.

אז, "איך זה עובד"? במה כרוך כל היבט במסלול פיתוח מנהלים?

אם כך, קורס ניהול, או תכנית פיתוח מנהלים מתבססת על השילוב שבין חמישה היבטים: מודעות, תפיסת תפקיד, מיומנות, פיתוח תחושת מסוגלות וידע.

  • מודעות מתייחסת ליכולת להכיר בחולשות ובחוזקות האישיות כמפתח להצלחה בתפקיד המנהל, תוך התבוננות על תהליכים הסמויים מן העין, והוצאתם לאור.
  • תפיסת תפקיד מתייחסת לגיבוש תדמית של המנהל הטוב/המוצלח, כמו גם את מסגרת הסמכות והאחריות.
  • מיומנות רכישת מגוון מיומנויות וכלים ניהוליים, על מנת לתת למנהל "ארגז כלים" בו יוכל להשתמש על מנת להתמודד ביעילות עם אתגרים ומשימות הקשורים להתנהלות הארגון ולמטרותיו.
  • פיתוח תחושת מסוגלות המחקרים וגם הידע המעשי, מהשדה, מוכיחים כי חוויות ההצלחה הן אלה שמעצימות בני אדם, ובכלל זה מנהלים. קורס ניהול נועד, בין יתר מטרותיו, להעצים את המשתתפים בו ולהעניק להם חוויות של הצלחה, אשר יעניקו להם את הבטחון, המוטיבציה והכוחות להתנהל בצורה טובה גם בשדה.
  • ידע לא בכדי נאמר שידע הוא כח. תכנית פיתוח מנהלים מקנה למשתתפיה גם ידע תיאורטי, שבמקרים רבים, הוא הבסיס לרכישת המיומנויות הניהוליות.

למעשה, קורס ניהול מתנהל במסגרת קבוצתית. מן הידועות הוא, שללמידה בקבוצה יש כח רב. ישנן אף גישות המאמינות שמה שקורה בתוך הקבוצה, יקרו גם במציאות. לפיכך, חשוב לנתחם דווקא במסגרת הזאת בכדי להגיע לפיתוח אישי ולהעצמה. הקבוצה מספקת למשתתף בה כמה וכמה מראות מחמיאות, וזו אחת הדרכים בהן אדם יכול לגלות את עצמו, וללמוד על עצמו יותר. על אחת כמה וכמה, כאשר מדובר במנהל.

עד כה, המאמר הציג בעיקר פיתוח מנהלים במסגרת של קורס ניהול, שהוא מסגרת קבוצתית. חשוב לחזור ולדון באפשרות של אימון אישי למנהלים: מה היתרונות של ערוץ זה, ולמי הוא מתאים. כאמור, חלק מתהליך פיתוח מנהלים, כולל גם אימון אישי. זהו שלב שבו המנהל אמור לברר עם עצמו עד כמה הוא רוצה למלא את התפקיד, מה מניע אותו, מה סגנון הניהול שלו. במקרים רבים, כאשר אדם ממונה לתפקיד ניהולי, החששות והפרשנויות הרגשיות מתערבבים עם השיקולים העסקיים הטהורים. אימון אישי נועד לסייע למנהל לעשות את ההפרדה בין השניים. למעשה, מדובר בתהליך תומך, אשר נותן למנהל כלים במישור האישי, דהיינו, להבין את מקור החששות, הפרשנויות והרגשות הקשורים לתפקיד. כמו כן, אימון אישי נותן למנהל כלים עסקיים טהורים, כמו ניהול משא ומתן עסקי, מתן כלים להתמודדויות יעילות בקשרים עסקיים, פתרון קונפליקטים ועוד.

לאור כל האמור לעיל, משתמע כי יש נקודות דמיון רבות בין התהליך המוצע למנהל במסגרת אימון אישי, ובין התהליך שאותו המנהל יעבור במסגרת קורס ניהול. שניהם מכוונים למה שקרוי פיתוח מנהלים, שתי המסגרות עוסקות באותן התכנים, ונותנות כלים דומים, ואף זהים. ייתכן, איפוא, שההבדל ביניהם נעוץ בהעדפה האישית של המנהל, כאדם. יהיו מנהלים שירגישו יותר בנוח לעבור את תהליך הכשרתם עם אדם אחד נוסף, לפחות בשלבים המוקדמים של תהליך פיתוח מנהלים. לעומת זאת, יהיו מנהלים שירגישו נוח עם הלמידה הקבוצתית, ויפרחו במסגרת זו, יפיקו ממנה את המיטב. קרוב לודאי שהכל עניין של אופי ונטיות אישיות. כך, למשל,  יהיו מנהלים שיעדיפו להיות מלווים על ידי אדם אחד. אולי מדובר באנשים מופנמים יותר, או כאלה הזקוקים למידה רבה יותר של יחס אישי. להבדיל, יהיו כאלה שיעדיפו לעבור קורס ניהול, כלומר, לעבוד במסגרת קבוצתית. אולי מדובר באנשים מוחצנים יותר, קצת יותר בטוחים ביכולתם להתפתח כמנהלים, שיפרחו בזכות ההפריה ההדדית שיזמן להם קורס ניהול.

לסיכום, תהליך פיתוח מנהלים, והאופן בו נבחר לעבור אותו, תלוי במידה רבה באישיות שלנו, וזוהי החלטה אישית בלבד. עם זאת, חשוב לזכור כי מדובר בתהליך שיקנה לנו כלים ומיומנויות, או לחילופין, ילטש מיומנויות קיימות, וניתן להשתמש בו לצורך ליווי ארוך טווח, תמיכה ושיפור מתמיד.

חנות למנהלים:

ליצירת קשר עם חברת משכוכית ייעוץ והדרכה למנהלים אנא לחץ/י כאן, או צלצלי/י עכשיו: 072-2500344

משכוכית - ייעוץ והדרכת מנהלים, חברה מובילה בתחום פיתוח מנהלים בכל הדרגים, סדנאות מנהלים, קורס ניהול, אימון מנהלים וכן, באתר משכוכית חנות למנהלים המציעה למכירה סל מוצרים וכלים להצלחה, ביניהם ערכות הדרכה למנהלים וספרים למנהלים ללימוד מיומנויות ולתרגול עצמי!


קרא/י במאמרים בנושא אימון מנהלים: