איך לבחור את חברת הייעוץ האסטרטגי הטובה ביותר?


איך לבחור את חברת הייעוץ האסטרטגי הטובה ביותר?

ייעוץ אסטרטגי: מה זה בכלל?

ייעוץ אסטרטגי הינו תהליך שבו נבנית תכנית פעולה להשגת המטרות, היעדים והחזון של הארגון. זאת, לתקופה של שלוש שנים. תוך כדי תהליך ייעוץ אסטרטגי, מושם דגש על פיתוח יתרונות יחסיים לארגון, לעומת מתחריו בשוק. ייעוץ אסטרטגי עוסק בנושאים רבים, כגון: פיתוח אסטרטגיה עסקית להתפתחות ולהתרחבות בשוק המקומי או העולמי, שינויים בקנה מידה גדול כגון רכישות, מיזוגים וצמצומים, יישום שינויים תפעוליים, כדאיות כניסה לשווקים חדשים ועוד.

ייעוץ אסטרטגי: למי זה מתאים?

כאמור, ייעוץ אסטרטגי מיועד לחברות, או לארגונים, המעוניינים לפתח תכנית פעולה לטווח של שלוש שנים, לשם השגת היעדים, המטרות והחזון של הארגון, ובכך להצעיד אותו קדימה. במשך שנים רבות, ייעוץ אסטרטגי היה מקובל במדינות גדולות, אשר נחשבות מעצמות כלכליות, כגון ארצות הברית. במדינות קטנות כמו ישראל, ייעוץ אסטרטגי היה מקובל הרבה פחות, וגם הרבה פחות התאים, אם בכלל.

כיום, ידוע שמנהלי חברות חוששים, שלא בצדק, מלפנות אל יועץ אסטרטגי, או אל חברת ייעוץ אסטרטגי. אמנם גם כיום, ישנם מנהלים הסבורים כי הם יודעים בדיוק מה לעשות כדי לקדם את הארגונים שלהם, ואינם זקוקים לעזרה מאף אחד "חיצוני". יחד עם זאת, יותר ויותר מנהלים מבינים שעזרה מצד יועץ אסטרטגי, או חברת ייעוץ אסטרטגי, תתרום רבות לפיתוח העסק ולהזנקתו קדימה. היוצא מדברים אלה הוא שצעד כמו ייעוץ אסטרטגי מתאים לכל מנהל שפתוח דיו לשינויים בגישה ובדרכי הפעולה, ומוכן לקבל כלים אשר ישמשו אותו לשנים הבאות, כדי לשמור על רף גבוה בארגון.

מתי כדאי לשקול פניה אל חברת ייעוץ אסטרטגי?

בדומה למשל הנמלה והצרצר, אפשר ואפילו רצוי להתחיל תהליך ייעוץ אסטרטגי בתקופות טובות ויציבות מבחינה עסקית. במילים אחרות, להתכונן לקראת החורף ולאגור מזון. לא לחכות למשבר שיבוא. התקופות בהן החברה נמצאת ביציבות עסקית, הן הזמן לבדוק חדירה אל שווקים בחו"ל, לבנות תכנית פעולה בעקבות חילופי מנהלים, בדיקת דרכים להגדיל את רווחי החברה ועוד.

כעת משהונחו היסודות, קרי הוגדר מהו ייעוץ אסטרטגי, למי התהליך מתאים, ומתי, אפשר להוסיף נדבך לדיון, ולבחון את המדדים על פיהם הארגון יבחר חברת ייעוץ אסטרטגי, או יועץ אסטרטגי.

חשוב לזכור כי אין תשובה אחת נכונה. הרי אם היתה תשובה אחת נכונה, היתה רק חברה אחת המספקת שירותי ייעוץ אסטרטגי, ולא הרבה חברות ייעוץ אסטרטגי. המפתח כאן הוא לבחור יועץ אסטרטגי, או חברת ייעוץ אסטרטגי, שרמת הבקיאות שלהם בתחום העיסוק של הארגון הינה גבוהה ביותר. הוא צריך להכיר את התחום היטב, וזהו הבסיס לייעוץ טוב וראוי.

אם, לדוגמא, תפנו אל יועץ אסטרטגי פוטנציאל, אשר ברזומה שלו ישנם עיסוקים כגון אימון אישי, שיווק, ייעוץ פיננסי, ייעוץ ארגוני ועוד כהנה וכהנה, שימו לב: בעת בחירת יועץ אסטרטגי, בין אם אדם פרטי ובין אם מתוך חברת ייעוץ אסטרטגי, חשוב לזכור שלאותו יועץ אסטרטגי חייב להיות תחום אחד של מומחיות אמיתית. זו, אינה קיימת כאשר הוא עוסק בכמה וכמה תחומים במקביל. כאן, מיקוד ומומחיות הן מילות המפתח.

הקריטריון הבא שישמש אתכם בבחירת יועץ אסטרטגי, או חברת ייעוץ אסטרטגי, הוא התקציב. באופן טבעי, הכסף הוא שיקול מרכזי למדי בבחירת יועץ אסטרטגי, או חברת ייעוץ אסטרטגי, ממש כשם שהוא שיקול מרכזי כמעט בכל דבר אחר בחיים. למעשה, בחירת חברת ייעוץ אסטרטגי, או יועץ אסטרטגי תלויה, בין היתר, במשאבים הכספיים העומדים לרשולת הארגון. במילים אחרות, אם עומד רשות הארגון תקציב גדול, הוא יוכל לפנות אל חברת ייעוץ אסטרטגי בינלאומית. הדבר נכון במיוחד אם אותה חברת ייעוץ אסטרטגי נתנה שירות לחברות בינלאומיות אחרות, אשר צברו נסיון דומה בחברות כמו שלכם, והעבודה איתם יכולה להיות רלוונטית, או, אם אתם מעוניינים ב"חותמת" של חברת ייעוץ אסטרטגי מוכרת ובעלת מוניטין, כדי שבעלי המניות יאשרו את תכנית הפעולה שתגובש. להבדיל, אם עומד לרשותכם תקציב קטן, מן הסתם תעדיפו לפנות אל חברת ייעוץ אסטרטגי מקומית. או, לחילופין, אם אתם רוצים להעמיק את ההכרות עם השוק הישראלי. סיבה אפשרית נוספת לבחירה היא שרעיונות חדשניים ויצירתיים יותר, יכולים להגיע דווקא מהכיוון של חברות ייעוץ אסטרטגי קטנות.

שיקול נוסף בבחירת יועץ אסטרטגי טוב, או חברת ייעוץ אסטרטגי טובה, הוא, זיהוי אנשי המפתח שיעברו איתכם תהליך של ייעוץ אסטרטגי. ראשית, בקשו קורות חיים של צוות הייעוץ, ודרשו שכל האנשים הללו יהיו בצוות הפרויקט. כמו כן, יש לזכור כי פרויקט ייעוץ אסטרטגי נמשך שנה או שנתיים. אם יועץ אסטרטגי שרד במשך התקופה הזו לפחות, בתוך חברת ייעוץ אסטרטגי, הדבר מעיד על נסיונו ועל האיכות שלו כאיש מקצוע. במילים אחרות, לארגון שלכם מגיע הטוב ביותר!

נקודה נוספת שיש לקחת בחשבון בכל הנוגע לבחירת חברת ייעוץ אסטרטגי היא, שרוב החברות ורוב היועצים נבחרים על סמך הכרות אישית עם יועץ אסטרטגי זה או אחר. פירושו של דבר הוא, שצריך להתחבר אל הראש של אותו יועץ: להבין איך הוא חושב ומהי הגישה שלו למקצוע שלו בכלל ולפרויקטים בפרט. זאת, מעבר לשאלות שעליכם לשאול אותו לגבי הנסיון שלו. ייתכן שהגישה, צורת החשיבה והסגנון חשובים אף יותר.

להלן מספר נקודות אותן יש לבדוק עם יועץ אסטרטגי טרם סגירת העסקה:

  • נסיון בחברות גדולות וביישום שיטות בינלאומיות.
  • יכולת להתמודד ולהוביל שינויים בחברות ובעסקים.
  • חשיבה יצירתית
  • הכרות וידע מעמיק במגוון תחומים
  • הכרות עם השטח והפרקטיקה.

בנוגע לגישתו של יועץ אסטרטגי, ייתכן כי מוטב שיציג את עצמו כ"מלווה", וכ"מכוון". הווה אומר, שיפנה אל המנהל הפונה לעזרתו "בגובה העיניים". זאת, מכיוון שלאורך תהליך של ייעוץ אסטרטגי, יועץ אסטרטגי אמור לחיות את השטח, את חיי היומיום בארגון. מעורבותו של יועץ ארגוני חיונית ממש. כמו כן, זו לא בושה לשאול יועץ אסטרטגי פוטנציאלי מהו היקף העבודה החודשי שלו, דהיינו, כמה לקוחות יש לו בהווה. ייתכן כי דווקא יעוץ אסטרטגי שיאמר שיש לו מעט פרויקטים בתקופה הקרובה, עדיף על יועץ אסטרטגי עמוס הרבה יותר. זאת, מפני שמעט פרויקטים ביד יאפשרו לו להיות פנוי יותר אל הארגון שלכם, להשקיע ולתת יותר. הליווי יהיה צמוד יותר.  בתנאים הללו, יש סיכוי גדול יותר שהארגון יוכל להגיע לשגשוג ולהצלחה המיוחלים.

ומעניין לעניין, באותו עניין: שיקול נוסף אשר אמור להנחות אתכם בבחירה, הוא השאלה מה עדיף: יועץ אסטרטגי פרטי, או חברת ייעוץ אסטרטגי? על פניו, הבחירה ביועץ אסטרטגי פרטי יכוטלה להוזיל עלויות, ובאופן די משמעותי. ברם, לעיתים ייתכן שהיועץ האסטרטגי "ייתקע" מבחינת מציאת פתרון או תשובה מתאימים. במקרה כזה, הוא עלול "לשלוף מן המותן", כדי לא להראות ולהרגיש חסר אונים. בכך, הוא עלול לגרום נזק לארגון אותו הוא משרת. להבדיל, יועץ המגיע מתוך חברת ייעוץ אסטרטגי נהנה מגיבוי של אנשי צוות נוספים, איתם הוא יכול להתייעץ בכדי להציע פתרון יצירתי ואיכותי לשאלה עמה הוא נדרש להתמודד.  זאת ועוד, יש לקחת בחשבון את הנסיון והידע שנצבר על ידי יועץ אסטרטגי פרטי, לעומת זה שנצבר על ידי חברת ייעוץ אסטרטגית.

כמה מילות סיכום:

מאמר זה הציג מספר נקודות וטיעונים, אשר נועדו לכוון אתכם אל בחירת יועץ אסטרטגי או חברת ייעוץ אסטרטגי המתאימה ביותר לארגונכם. חשוב לזכור שאין תשובה אחת נכונה ובאופן כללי, מדובר בתהליך סובייקטיבי, ולא במדע מדוייק. בהצלחה!

חנות למנהלים:

ליצירת קשר עם חברת משכוכית ייעוץ והדרכה למנהלים אנא לחץ/י כאן, או צלצלי/י עכשיו: 072-2500344

משכוכית - ייעוץ והדרכת מנהלים, חברה מובילה בתחום פיתוח מנהלים בכל הדרגים, סדנאות מנהלים, קורס ניהול, אימון מנהלים וכן, באתר משכוכית חנות למנהלים המציעה למכירה סל מוצרים וכלים להצלחה, ביניהם ערכות הדרכה למנהלים וספרים למנהלים ללימוד מיומנויות ולתרגול עצמי!


קרא/י במאמרים בנושא ייעוץ ארגוני או ייעוץ אסטרטגי למנהלים: