מצגות לסטודנטים – לא רק פאוור פוינט

מצגות לסטודנטים – לא רק פאוור פוינט

מצגות הן דבר מקובל מאוד בלימודים האקדמיים. מרצים רבים שולחים את הסטודנטים להכין מצגות בנושאים שונים ובהתאם לתחומי הלימוד. כאשר הסטודנטים צריכים לעשות מצגות הם מיד פונים לעזרת חברם הטוב – הפאוור פוינט.  תוכנת הפאוור פוינט, המגיעה עם חבילת אופיס, היא כלי עזר המסייע בהעברת מצגות. מומלץ מאוד להשתמש בתוכנה זו או תכנות אחרות, הן יכולות לסייע בהעברת המצגת. אבל יחד עם זאת חשוב לזכור שזהו רק כלי עזר. אני מציין בזאת בצורה מפורשת בגלל שנתקלתי במקרים רבים בהם הסטודנטים שמו דגש גדול על הפאוור פוינט ולא על התוכן של המצגת. האפקטים והגרפיקה בפאוור פוינט הם משניים, במיוחד כאשר מדובר במצגת אקדמית. הכנת מצגת אקדמית לסטודנטים היא לא רק פאוור פוינט, ישנם דברים אחרים שיש לשים אליהם לב. אז הם המרצים הטילו עליכם להכין מצגת בכיתה הרשו לי להציע גישה אחרת של הכנת המצגת. אני לא מבטל את הפאוור פוינט, אני רק מציע מפת דרכים להכנת המצגת, אנו גם עוסקים בשלבים אלו בסדנת פרזנטציה אפקטיבית בהדרכת משכוכית ייעוץ והדרכה.

שלב ראשון – השלב הראשון בכל מצגת הוא התאמתה לקהל השומעים. כאשר אתם מעבירים מצגת בכיתה אתם בדרך כלל רואים מול עינכם עשרות סטודנטים. אבל האמת היא שברוב המקרים מוטב לשים במרכז תשומת הלב את המרצה, הוא הרי זה שקובע את הציון. אופי הקהל משפיע על אופי המצגת; נניח ונושא המצגת הוא מחזור פסולת עירונית. מצגת לילדי בית ספר, מצגת לראשי ערים ומצגת אקדמית ידברו בשפה שונה למרות שמדובר באותו נושא.


שלב שני – תכננו את המצגת בראשי פרקים. סטודנטים רבים מתחילים את המצגת בתכנת הפאוור פוינט ומבזבזים עלייה יותר מידי זמן. לפני שאתם בכלל נוגעים במחשב, קחו דף נייר ורשמו לפניכם את ראשי הפרקים של המצגת. מן הסתם מתחילים בהצגת הנושא של המצגת, בהרבה מצגות אקדמיות מדובר בשאלת מחקר. אם מדובר במחקר מדעי, לאחר הצגת שאלת המחקר תצטרכו להסביר על המחקר המדעי להוכיח לשומעים שהמסקנות שתציגו הן מבוססות מחקר. בשלב השלישי תוכלו לתת את תוצאות המחקר עצמו; אל תשכחו לצד כל המספרים והסטטיסטיקה לתת הסברים של ממש על המשמעות של כל המספרים. בשלב האחרון של המצגת תוכלו לתת סיכום ומסקנות. זוהי רק המלצה על מבנה כללי של מצגת, כמובן שאפשר להכניס דברים נוספים. מבנה המצגת הוא פשוט כלי שעוזר לכם לארגן נכון את המצגת ולהיות ממוקדים וכמובן מסייע לקהל להבין אותה.

שלב שלישי – נהלו אינטראקציה עם הקהל. אל תעמדו ותקריאו להם את המצגת, בשביל זה אתם יכולים לשלוח להם מצגת באימייל. אתם בהחלט יכולים להפנות שאלות אל הקהל ולערב אותו. למשל תוכלו להציג לקהל את שאלת המחקר ולשאול אותם לדעתם לפני שתציגו בפניהם את מסקנות המחקר. כך תשמרו על הקהל בהקשה ועניין. אם תשלבו גם מידה של הומור זה יעזור מאוד.

עוד כלי שיכול לעזור לכם מאוד הוא מחברת העבודה ״להציג!״ הכוללת מידע רב בנושא. מחברת העבודה ״להציג!״ עוסקת בלב ליבו של הנושא – העברת מסרים אפקטיבית. זהו כלי חשוב לסטודנטים, מרצים ולאנשים בשוק העבודה אשר צריכים לבצע פרזנטציות על מנת להעביר מסרים עסקיים או אקדמיים בצורה הנכונה. החוברת מכניסה את הנושא לתוך מודל ברור אשר עושה סדר בראש ולא משאיר הרבה מקום לטעויות.


קרא/י במאמרים שפרסמנו בנושא פרזנטציה אפקטיבית ושפת גוף: