3 מפתחות להצלחת תהליך ייעוץ ארגוני


3 מפתחות להצלחת תהליך ייעוץ ארגוני

העולם בו אנחנו חיים עובר תהליכי שינוי מואצים בעשורים האחרונים. נראה שמאז תחילת המאה ה-21, השינויים הללו מהירים ורבים אף יותר, עד כי קשה לעקוב אחריהם. באופן טבעי, גם הארגונים מושפעים מסחרור השינויים הזה: יותר קידמה טכנולוגית, יותר ידע, תורמים להעלאת רף הדרישות מהעובדים בארגון, או מהמועמדים לעבודה. השלכה נוספת למצב זה הוא שהתחרות בשוק הולכת וגוברת. בתוקף הנסיבות, ייעוץ ארגוני לא יכול להזיק. להיפך.

לאמיתו של דבר, ייעוץ ארגוני יכול לשרת את הארגון כמעין טיפול "תחזוקתי", או תמיכתי. כלומר, כזה שפונים אליו לאו דווקא בתקופות של מצוקה ומשבר, אלא גם בימי שגרה. ייעוץ ארגוני ימנע מהארגון ומהמנהלים בו להכנס למצבים של קבעון, להתמודד עם הלחצים שהם חלק מהעבודה, ועולים הן מתוך הארגון והן מחוצה לו. יועץ ארגוני יסייע בנקודות הללו, וכן בנקודות אחרות, תוך מתן נקודת מבט אובייקטיבית לגבי האופן שבו הסיטואציה נראית מבחוץ, אשר עוזרת לזהות את הכשלים ואת החסמים, שאדם מבפנים על פי הרוב יפספס.

לאור כל האמור לעיל, נשאלת השאלה, אילו גורמים יתרמו להצלחת תהליך ייעוץ ארגוני? אם כן, הגורם העיקרי הוא בחירת יועץ ארגוני מתאים. הבחירה מבוססת על השאלות הבאות אותן יש לשאול בעת תהליך הבחירה:

מהן המטרות אותן אנו מעוניינים להשיג בתהליך ייעוץ ארגוני? האם מדובר בשינוי ארגוני (כגון מיזוג שתי מחלקות בארגון), בניית עתודה ניהולית, או צמיחה עסקית (במקרה כזה, ייעוץ ארגוני יכלול בעיקר ייעוץ אסטרטגי).

מהו טווח הייעוץ הארגוני אותו אנו מעוניינים לקבל? האם מדובר על ייעוץ עסקי לטווח ארוך, שילווה את עבודת הארגון לאורך זמן, או האם המנהל מעוניין בייעוץ קצר מועד, אשר יעניק לו כלים ועם סיומו, ימשיך להתמודד באופן עצמאי?

האם המנהל מעוניין באימון אישי, נוסף על ייעוץ ארגוני? יועץ ארגוני בדרך כלל מעניק גם שירותי אימון אישי, לצד הערכת הארגון. הדבר רלוונטי מיוחד כאשר ייעוץ ארגוני מוזמן על ידי מנהל מסויים, ואינו פרי של החלטת ההנהלה או הדירקטוריון.

יתר על כן, מנהל המזמין שירותי ייעוץ ארגוני, צריך להביא בחשבון גם את תרבות הארגון ואת הערכים המנחים אותו. היוצא מדברים אלו הוא, שאם מנהל שוכר יועץ ארגוני, האחרון צריך להתאים בגישתו אל ערכי הארגון, כדי שיוכל להבין אותם באמת ולדייק את העבודה שלו מול הארגון. לדוגמא, אם העסק פועל במגזר החרדי, יועץ ארגוני חרדי מן הסתם יתאים כאן יותר, משום שהוא מסוגל להבין את הסביבה הפנים- והחוץ-ארגונית, כמו גם את הערכים המנחים ארגון כזה. לפיכך, השירות של יועץ ארגוני חרדי, לארגון חרדי, יהיה המדוייק והטוב ביותר לארגון. נקודה נוספת עליה יש לתת את הדעת היא, איך לא, כסף ותקציב: כמה אתם מוכנים להשקיע בתהליך ייעוץ ארגוני? חשוב לזכור שישנם יועצים ארגוניים רבים, שנותנים שירותים באיכות ובסוג משתנים. חשוב לבחון מספר אפשרויות לפני קבלת החלטה, שהרי לא תמיד היקר ביותר הוא גם הטוב ביותר. נקודה חשובה לא פחות היא, התמחותו של יועץ ארגוני כזה או אחר שתבחר: נסיון עבודה – באילו מגזרים, אוריינטציה עסקית או אוריינטציה סוציולוגית. מודל עבודה לטווח ארוך, מול פרויקטים קצרי-טווח.

וכעת, משעניתם על השאלות המנחות הללו, ובחרתם יועץ ארגוני מתאים, אפשר לגשת אל העיקר, כלומר, לפרט את המפתחות להצלחת תהליך ייעוץ ארגוני. להלן יוצגו שלושה מפתחות:

עבודה בשיתוף פעולה

נפתח במשל, אשר ימחיש נקודה זו:

שתי נשים מזמינות את אותה עוזרת אחת לשבוע. כאשר העוזרת מגיעה אל הבית הראשון, האישה הראשונה מנקה את הבית יחד איתה. האישה השניה דואגת לצאת מהבית לפני בוא העוזרת, ומשאירה לה דף הוראות לגבי מה שעליה לעשות והיכן לנקות.

נשאלת השאלה, אצל מי משתי הנשים התוצאה תהיה טובה יותר?

כמובן, אצל האישה הראשונה יתקבלו התוצאות הטובות יותר. הסיבה לכך היא שהאישה הראשונה היתה פעילה יותר בעת נקיון הבית. אם כן, ניתן להסיק כי ככל שתהיו פעילים יותר בתהליך ייעוץ ארגוני, כך התוצאות שתשיגו יהיו טובות ומשביעות רצון יותר. הן גם יהיו מהירות יותר.

כנות ושקיפות מול יועץ ארגוני

מדובר באחד מהיסודות החשובים ביותר לעבודה מול יועץ ארגוני. ככל שנחשוף אותו ליותר היבטים ופנים בעבודת העסק שלנו, כך נמצה בצורה מיטבית ייעוץ ארגוני הניתן לנו.  זה לא סוד שאם "מציפים" דברים למעלה, ושמים את הקלפים על השולחן, אפשר לעבוד בצורה יעילה יותר ולפתור בעיות, קטנות כגדולות. הצלחתו של כל תהליך, גם ללא קשר אל ייעוץ ארגוני, תלויה בכנות ובשקיפות מול הגורם המסייע. אם נסתיר מידע, כל התהליך נדון לכשלון.

שיתוף עובדים ועמיתים בתהליך ייעוץ ארגוני

חשוב לערב כמה שיותר גורמים בתוך הארגון בתהליך: שאלו את העובדים מה לדעתם ניתן לשפר, ובקשו מהם להעלות רעיונות. שתפו את עמיתיכם כיצד, לדעתם, ניתן להשיג שיתוף פעולה טוב ומיטיב יותר. בקשו משוב מהלקוחות. ככל שתערבו יותר גורמים בתהליך של ייעוץ ארגוני, כך התוצאות שלו יהיו טובות יותר. כמו כן, אם תערבו גורמים בעלי השפעה בתהליך (חברי הנהלה, מנהלים אחרים, ראשי ועד וכו'), יהיה קל יותר ליישם את ההמלצות שיינתנו על ידי יועץ ארגוני, לאחר שיסתיים התהליך. הכלל הוא, שהגורמים המעורבים בתהליך, ירגישו שהם חלק ממנו, וכך יהיו נכונים יותר לתרום להצלחתו.

ועוד קצת תובנות

ישנם עוד גורמים רבים, המקדמים הצלחה של תהליך ייעוץ ארגוני. ייתכן שאחד החשובים בהם, אשר לא נכלל ברשימה לעיל, הוא שצריך לזכור שמדובר בתהליך מתמשך, אשר לא מסתיים ביום שמסתיימת ההתקשרות עם יועץ ארגוני. אדרבא, הארגון עוד ימשיך להתפתח ולהתקדם גם לאחר מכן, בתנאי שתהיו עקביים ביישום ההמלצות אשר נגזרו מתהליך של ייעוץ ארגוני, ותשתמשו בכלים שניתנו לכם. חשוב לזכור שהצלחה אינה מגיעה בין לילה. זהו תהליך ארוך, הכרוך בעבודה קשה. לעיתים יש מורדות – אכזבות, כשלונות וכיו"ב. לעיתים יהיו עליות והצלחות קטנות לאורך הדרך. אם תהיו סבלניים, תפגינו עבודת צוות, קרי, תיעזרו זה בזה כדי לקדם את ההמלצות שקבלתם, הסיכוי שתצליחו להטמיע את השינויים לאורך זמן, גדול יותר. מעבר לכך, לעיתים ההצלחה אינה נמדדת דווקא בשורה התחתונה, אלא בתהליך ובעבודה שעשיתם כדי להגיע אליה. מסיבה זו, לא תמיד עליה ברווחים (משאת נפשו של כל ארגון כמעט...) היא החשובה. יכולות להיות תקופות בהן הרווחים יורדים, או נשארים אותו דבר במשך זמן מה. אבל אם בדרך אל הרווחים, מיגרתם דפוסי התנהלות בעייתיים, האצלתם סמכויות באופן הנכון ובדרך אגב גם שיפרתם את היחסים הבינאישיים בתוך הארגון, אזי ניתן לזקוף לזכותכם הצלחה. בזכות כל אלה, תוכלו להעלות את הרווחים ואת התפוקות בהמשך הדרך. זאת, מכיוון שיצירת עבודה נעימה ומעודדת, שבה העובדים מתוגמלים על ביצועיהם (לאו דווקא כספית, הרבה פעמים, די במשוב מילולי חיובי, מילה טובה, מחמאה), מביאה לתוצאות משופרות ומועילה מאוד בטווח הארוך.

ולסיכום 3 מפתחות להצלחת תהליך ייעוץ ארגוני

כדברי השיר "סוף הוא תמיד התחלה של משהו אחר" (לאה נאור). ייעוץ ארגוני הוא אמנם תהליך זמני,  אך יישומו והפירות הצומחים ממנו הופכים להיות קבועים, אם רק תיישמו את הכלים שקבלתם תוך כדי התהליך. רק ההתמדה, והמשך עבודה גם לאחר שתפקידו של יועץ ארגוני הסתיים מולכם, יבטיחו את הצלחת הארגון, הן בטווח הקצר והן בטווח הארוך.

ליצירת קשר עם חברת משכוכית ייעוץ והדרכה למנהלים אנא לחץ/י כאן, או צלצלי/י עכשיו: 072-2500344

משכוכית - ייעוץ והדרכת מנהלים, חברה מובילה בתחום פיתוח מנהלים בכל הדרגים, סדנאות מנהלים, קורס ניהול, אימון מנהלים וכן, באתר משכוכית חנות למנהלים המציעה למכירה סל מוצרים וכלים להצלחה, ביניהם ערכות הדרכה למנהלים וספרים למנהלים ללימוד מיומנויות ולתרגול עצמי!


קרא/י במאמרים בנושא ייעוץ והדרכה, ניהול ומנהיגות ואימון אישי: